Please select the curriculum by the start year of studies and track.
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Opintojakso rakentuu kontaktiopetuksesta sekä kahdesta oppimistehtävistä.
Jaksossa on keskeistä eettisen päätöksenteon prosessin tarkastelu ja siihen liittyvän teoreettisen ja käytännöllisen tiedon reflektointi.
1.Yksilötehtävä: Omaan työhön liittyvän ammattieettisen ongelman kuvaus ja pohdinta: Kirjallinen tehtävä toteutuu prosessimaisesti ja sen lähtökohtana on omaan työhön liittyvän eettisen dilemman tarkastelu. Tehtävä toteutetaan Diakin kirjallisia töitä koskevien ohjeiden mukaisesti ja lähteistetään. Suoritus arvioidaan numeraalisesti.
2. Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjasta palautetaan tiivistelmä, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä.
3. Tiimityöskentely: Tiimityöskentely rakentuu verkkokeskustelusta, keskustelun pohjalta tehdystä esityksestä sekä toisten tiimien esitysten kommentoimisesta.
Prosessin ja tehtävien tarkempi kuvaus löytyy oppimisalusta Diaklesta, joka aukeaa viimestään kaksi viikkoa ennen ensimmäistä kontaktipäivää (not translated)
Omaan työhön liittyvän ammattieettisen dilemman reflektointi. Keskustelu ensimmäisessä kontaktiopetuksen päivässä. Tekstiä ei tarvitse palauttaa
Essee-tehtävä arvioidaan numeraalisesti.
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Tiimityöskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä. (not translated)
Tuition in Finnish
10.01.2022 - 30.04.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 50
Olli Vesterinen, Ville Päivänsalo
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
3 credits
0-5
Kontaktiopetusta kampuksella kahtena päivänä, toteutuksen alussa ja lopussa. Vaihtoehtoinen suoritustapa etäosallistuminen kontaktipäiviin.
Kontaktiopetus pidetään kampuksella, ja siihen voivat osallistua TERMO-YAMK-opiskelijat etänä. Mikäli muulla kuin TERMO-YAMK-opiskelijalla haasteena kontaktiopetukseen osallistuminen, ole yhteydessä vastuuopettajaan: etäosallistuminen sallitaan myös silloin kun matkustusetäisyys Helsingin-kampukselle on yli 3 tuntia. (not translated)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle Essee
Hylätty 0 - Yksilötehtävästä puuttuu jokin/jotkin Tyydyttävä 1-2 -vaadituista asioista. (not translated)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle Essee
Tyydyttävä 1-2 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu ja eettistä pohdintaa avattu. Kirjoitusta täydennetty jaossa olleiden materiaalien sekä ryhmäkeskustelun pohjalta. Pohdinnan tukena on käytetty oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta relevanttia lähdettä. (not translated)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle
Hyvä 3-4 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu ja eettistä pohdintaa avattu. Eri osapuolten – asiakkaiden, työtovereiden ja työyhteisön – näkökulma huomioitu. Kirjoitusta täydennätty jaossa olleiden materiaalien sekä ryhmäkeskustelun pohjalta. Tehtävään liitetty myös omaa pohdintaa ja tapahtunutta tarkasteltu etiikan teorioiden ja tutkimustiedon valossa. Pohdinnan tukena on käytetty oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta lähdettä. (not translated)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle
Kiitettävä 5 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu selkeästi ja eettistä pohdintaa avattu taitavasti. Eri osapuolten – asiakkaiden, työtovereiden ja työyhteisön – näkökulma huomioitu. Jaossa olleet materiaalit ja ryhmäkeskustelut täydentävät kirjoitusta taitavasti. Tehtävässä oma pohdinta ja etiikan teoriat ja tutkimustieto muodostavat eheän kokonaisuuden. Pohdinnan tukena on käytetty osuvasti oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta relevanttia lähdettä. (not translated)
Distance learning
To be added
Online studies
Time bound guidance
Individual learning
Team work
Tuition in Finnish
18.01.2022 - 28.02.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Opintojakso toteutetaan yhdessä Y51termo-opiskelijaryhmän ja Master-opiskelijoiden kanssa.
Ryhmien yhteisellä oppimisalustalla materiaalit ovat englanniksi.
Oppimistehtävät voi tehdä joko suomeksi tai englanniksi. Ryhmätyöskentely voi toteutua joko suomeksi tai englanniksi. (not translated)
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
5 credits
0-5
The course is available for international students.
5 credits (133 hours)
18.1.- 31.1.2022
1. Orientation 18.1. at 3 pm - 4 pm (EET)
2.Individual learning and assignment
- Collaborative leadership in complex, social and health care fields and diverse leadership structures
- Self-leadership, self-organization, collaboration, resilient and innovative work culture in interdisciplinary teams, organizations and networks
- Ethical leadership and coaching leadership style in diverse development processes
- Technological and digital solutions when leading collaboration and professional development in teams, organizations and networks,
3. Guidance 1.2.2022 at 3 pm - 4 pm (EET)
4. Dialogical negotiation groups 28.2. at 3 pm - 5 pm (EET)
- Collaborative leadership focusing on mutual trust, dialogue and collective goals in relationships and results
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Tuition in Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Minna Valtonen, Jouko Porkka, Helena Kauppila, Sakari Kainulainen, Marianne Nylund, Päivi Thitz, Ville Päivänsalo, Mikko Malkavaara, Eija Pehkonen, Hannu Piiroinen, Sami Ritokoski, Tiina Ikonen
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
10 credits
4 credits
0-5
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali (not translated)
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely (not translated)
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a (not translated)
Tuition in Finnish
07.02.2022 - 03.04.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 50
Marianne Nylund, Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
2 credits
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022 (not translated)
Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia (not translated)
Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne) (not translated)
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Opintojaksolla on kaikille yhteistä kirjallisuutta ja videomateriaalia. Lisäksi osallistujat valitsevat kirjallisuutta oman oppimistehtävän aihealueen mukaan. Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Diaklessa. Opintojakson kirjallisuus on saatavilla sähköisinä julkaisuina.
Ennakkomateriaalina on teos Monien uskontojen ja katsomusten Suomi (2017) Toim. R. Illman, K. Ketola, R. Lavio & J. Sohlberg. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 48. Helsinki: Kirkon tutkimuskeskus. (not translated)
Opintojakso koostuu kahdesta verkko-opetuspäivästä (16.2. ja 27.4.) ja kolmesta kirjallisesta oppimistehtävästä, joista ensimmäinen tehdään ennen ensimmäistä opetuspäivää, toinen opetuspäivien välissä ja kolmas jälkimmäisen opetuspäivän jälkeen. (not translated)
Tuition in Finnish
26.01.2022 - 08.05.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 50
Mikko Malkavaara, Tiina Ikonen
Opintojaksot Uskontolukutaito ja uskontodialogi 3 op, Islamlukutaito 1 op ja Uskontolukutaito ja media 1 op suoritetaan kaikki kolme tämän opintojaksokokonaisuuden aikana. (not translated)
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
1 credits
0-5
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen kanssa. Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin tai uskontolukutaidon merkitykseen erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä. Osallistujilla on mahdollisuus suunnata opintojaan omien tavoitteiden mukaan. (not translated)
Face-to-face
Opintojaksolla on kaikille yhteistä kirjallisuutta ja videomateriaalia. Lisäksi osallistujat valitsevat kirjallisuutta oman oppimistehtävän aihealueen mukaan. Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Diaklessa. Opintojakson kirjallisuus on saatavilla sähköisinä julkaisuina.
Ennakkomateriaalina on teos Monien uskontojen ja katsomusten Suomi (2017) Toim. R. Illman, K. Ketola, R. Lavio & J. Sohlberg. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 48. Helsinki: Kirkon tutkimuskeskus. (not translated)
Opintojakso koostuu kahdesta verkko-opetuspäivästä (16.2. ja 20.4.) ja kolmesta kirjallisesta oppimistehtävästä, joista ensimmäinen tehdään ennen ensimmäistä opetuspäivää, toinen opetuspäivien välissä ja kolmas jälkimmäisen opetuspäivän jälkeen. (not translated)
Tuition in Finnish
03.01.2022 - 27.05.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 50
Mikko Malkavaara, Tiina Ikonen
Opintojaksot Uskontolukutaito ja uskontodialogi 3 op, Islamlukutaito 1 op ja Uskontolukutaito ja media 1 op suoritetaan kaikki kolme tämän opintojaksokokonaisuuden aikana. (not translated)
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
0-5
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen kanssa. Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin tai uskontolukutaidon merkitykseen erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä. Osallistujilla on mahdollisuus suunnata opintojaan omien tavoitteiden mukaan. (not translated)
Face-to-face
Opintojaksolla on kaikille yhteistä kirjallisuutta ja videomateriaalia. Lisäksi osallistujat valitsevat kirjallisuutta oman oppimistehtävän aihealueen mukaan. Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Diaklessa. Opintojakson kirjallisuus on saatavilla sähköisinä julkaisuina.
Ennakkomateriaalina on teos Monien uskontojen ja katsomusten Suomi (2017) Toim. R. Illman, K. Ketola, R. Lavio & J. Sohlberg. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 48. Helsinki: Kirkon tutkimuskeskus. (not translated)
Opintojakso koostuu kahdesta verkko-opetuspäivästä (16.2. ja 20.4.) ja kolmesta kirjallisesta oppimistehtävästä, joista ensimmäinen tehdään ennen ensimmäistä opetuspäivää, toinen opetuspäivien välissä ja kolmas jälkimmäisen opetuspäivän jälkeen. (not translated)
Tuition in Finnish
03.01.2022 - 27.05.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 50
Mikko Malkavaara
Opintojaksot Uskontolukutaito ja uskontodialogi 3 op, Islamlukutaito 1 op ja Uskontolukutaito ja media 1 op suoritetaan kaikki kolme tämän opintojaksokokonaisuuden aikana. (not translated)
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
0-5
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen kanssa. Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin tai uskontolukutaidon merkitykseen erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä. Osallistujilla on mahdollisuus suunnata opintojaan omien tavoitteiden mukaan. (not translated)
Jussi Murtovuori
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Addy, T. (toim.) (2013). Seeking conviviality. Re-forming community diaconia in Europe. Lutheran WorldFederation. https://www.interdiac.eu/resources/seeking-conviviality-reforming-community-diakonia-in-europe
Haus, S. (edit.) (2017). Use Your Talents - the Congregation as Primary Development Agent. Digni. https://issuu.com/senterforinterkulturellkommun/docs/useyourtalents_fullbook
Hoikkala, T., & Kuivakangas, J. (toim.). (2017). Kenen nuorisotyö?: Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. (Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42). Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.humak.fi/julkaisut/kenen-nuorisotyo-yhteisopedagogiikan-kentat-ja-mahdollisuudet/
Keskitalo, E., Habiyakare, E., & Vanto, S. (eds.). (2021). Universities and businesses co-creating sustainable communities for the future. Experiences and results from the BUSCO project. (Diak Puheenvuoro 39). Diaconia University of Applied Sciences.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0 (erityisesti sivut 117–133 ja 134–151).
Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri - Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus.
Nylund, M., & Päällysaho, K. (2020). Yhteisötyötä oppimassa. Teoksessa J. Helminen, & M. Alavaikko (toim.), Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan - Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja (s. 178–190). (Diak Työelämä 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
Porkka, J. (2019). The young confirmed volunteers of the Evangelical Lutheran Church of Finland - Motivation, religiosity, and community [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diak Tutkimus 2). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-338-4
Porkka, J., & Pentikäinen, M. (toim.) (2013). Community of the Future - Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B Raportteja 57). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Siirto, U. & Tuuri, K. (2015). Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa P. Näkki, & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla (s. 127–141).
Thitz, P. (2013). Seurakunta osallisuuden yhteisönä [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. A Tutkimuksia 40). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Vuokila-Oikkonen, P., Hyväri, S., & Keskitalo, E. (toim.). (2020). Asukkaat alueen hyvinvoinnin rakentajina - Kokemuksia Oulun Rajakylän kehittämisestä. (Diak Työelämä 19). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-354-4 (not translated)
Oppimisprosessi:
1) Orientoiva tehtävä Minä ja yhteisö. Valmis 31.10. mennessä.
2) Luento-opetus ja tehtävien pohjustaminen 3.11.
3) Valottumisharjoitus itse valitussa ympäristössä
4) Pienryhmätyöskentely (valottumisharjoituksen purku ja kehittämistehtävän suunnittelu)
5) Kehittämistehtävien seminaari 30.11.
6) Kirjallinen kehittämistehtävä, jossa hyödynnetään opintojakson kirjallisuutta ohjeen mukaisesti. Palautus 16.12. mennessä. (not translated)
yamk tutkintojen arviointikriteerit (not translated)
Tuition in Finnish
01.11.2021 - 17.12.2021
0 - 100
Jouko Porkka, Päivi Thitz
Kirkolliset opinnot (not translated)
Value and Community Based Development of Work
Helsinki
1 credits
0-5
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Ville Päivänsalo, Mikko Malkavaara
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
Helsinki
1 credits
0-5
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- johtaa muutosprosesseja ja kehittämishankkeita organisaatioissa ja työyhteisöissä
- arvioida ja kehittää toimintaa työyhteisöissä, organisaatioissa ja verkostoissa
- soveltaa erilaisia osaamisen kehittämistä edistäviä menetelmiä organisaatioissa
- hyödyntää työnohjausta ja työhyvinvointia edistäviä menetelmiä työyhteisössä
- soveltaa kriisiviestinnän menetelmiä
Opintojakson sisältö
- kehittämisen johtaminen ja palvelumuotoilu
- osaamisen johtamisen periaatteet ja menetelmät
- työhyvinvoinnin johtaminen
- dialoginen johtaminen ja työyhteisökulttuurin rakentuminen
- työnohjaus johtajuuden tukena
- johtaminen ja viestintä haastavissa työyhteisön tilanteissa
Opintojakson osasuoritukset:
•Osallistuminen lähiopetukseen ja oppimistehtävä (not translated)
numeraalisesti K5-T1/hylätty (not translated)
Tuition in Finnish
05.09.2022 - 28.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
Helsinki
1 credits
0-5
Oppimistehtävä on työelämälähtöinen. (not translated)
1. Opiskelija osallistuu lähiopetukseen suunnitelman mukaan. Läsnäolo lähiopetuksessa on välttämätöntä. Mikäli opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tulee hänen tehdä korvaava suoritus kyseisen päivän teemasta.
2. Oppimistehtävä
Opiskelija valitsee työyhteisön tai hankkeen, jossa hän on/on ollutosallisena kehittämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa työyhteisön tai hankkeen toimijoiden kanssa sovitussa roolissa. Kehittämistyö dokumentoidaan raportissa.
Raportin tulee sisältää:
1.Opiskelija kuvaa ja analysoi koko kehittämisprosessia.
2. Opiskelija kuvaa ja analysoi erityisesti johtamista ja sen vaikutuksia tässä kehittämisprosessissa.
3. Raportin molemmissa osioissa hyödynnetään tutkimuksia, kirjallisuutta ja muuta lähdeaineistoa.
4. Raportin pohdintaosiossa reflektoidaan omaa oppimista oman johtajuuden kehittymistä.
Kirjoittamisessa tulee noudattaa Diakin kirjallisen työn ohjeita. (not translated)
90% Face-to-face, 10% Distance learning
Itsenäinen opiskelu, verkkotyöskentely, workshopit ja integraatio ammattikorkeakoulun hanke- ja tutkimustoimintaan.
Sisältö:
Aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyden arviointi.
Aineistojen luotettavuuden arviointi.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovatiohankkeen raportointi. (not translated)
Jaksot 1-2 arvioidaan S-merkinnällä, lopullinen työ arvioidaan T1-K5 arvosanalla. Kypsyysnäyte arvioidaan hyväksytty/hylätty.
1.OTT01 10 op:tä merkitään kun ideapaperi on hyväksytty ja tutkimussuunnitelma on hyväksytty (eli aineistonkeruun aloittaminen on mahdollista). (yleensä 1. lukukausi).
2.OTT02 10 op:tä merkitään kun aineisto on (todistetusti) kerätty ja sitä on päästy käsittelemään analyysimenetelmin (yleensä 2. lukukauden lopussa)
3.OTT03 10 op:tä merkitään kun opinnäytetyö on viimeistelty, julkaistu, kypsyysnäyte on hyväksytty ja työstä on annettu arvosana. (3. lukukauden lopussa). (not translated)
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 25.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Minna Valtonen, Jouko Porkka, Marianne Nylund, Helena Kauppila, Sakari Kainulainen, Päivi Thitz, Ville Päivänsalo, Mikko Malkavaara, Eija Pehkonen, Hannu Piiroinen, Sami Ritokoski, Tiina Ikonen
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
Helsinki
10 credits
1 credits
0-5
Ei (not translated)
Ryhmäohjaukset ja opinnäytetyötyön viimeistely (not translated)
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Oppimistehtävien laatimisen apuna käytettävää kirjallisuutta:
Kortesuo, K. (2014). Sano se someksi 1. Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
Kortesuo, K. (2014). Sano se someksi 2. Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kinnunen, M. & Löytty, O. (toim.) (2007). Tieteellinen kirjoittaminen. Tampere: Vastapaino.
Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Kolkka, M & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) (2016). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/tutkehopas
Roivas, M. & Karjalainen, A.L. (2013). Sosiaali- ja terveysalan viestintä. (27-100, 166-185). Helsinki: Edita (not translated)
Tämä osasuoritus koostuu lähiopetukseen osallistumisen lisäksi opinnäytetyön tulosten julkistamiseen liittyvästä kirjallisesta ja suullisesta tehtävästä.
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omia suullisia ja kirjallisia viestintätaitojaan, jotka liittyvät erityisesti asiantuntijuuteen ja asiantuntijana esiintymiseen.
•Opiskelija osaa kirjoittaa tutkimustekstiä ja hallitsee tiedonhankinnan. Hän osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti sekä omasta työstään että tutkimus- ja kehittämishankkeestaan. Hän osaa käyttää viestintää yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.
•Opiskelija kehittää tavoitteellisesti e-osaamistaan ja verkkopalveluviestinnän taitojaan. (not translated)
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Heidi Silvan
Koulutus (not translated)
Value and Community Based Development of Work
Helsinki
1 credits
0-5