Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Distance learning
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780 (not translated)
Syyslukukausi 2021
1. Digistartti
2. Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
3. Lukukausivastaavan ryhmätapaamiset
4. Itsenäinen työskentely: esittelyvideon tekeminen itsestä ja oma kehittymissuunnitelma
5. Pienryhmän vertaismentorointitapaamiset (3 krt 2t)
6. Opintojakson materiaalien opiskelu (not translated)
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty. (not translated)
Tuition in Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
2 credits
Hyväksytty/Hylätty
Syksyllä 2021 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia. (not translated)
Opintojakson toteutus jakautuu koulutuksen aikana kahdelle lukukaudelle:
Osa 1. syksy 2021 (2 op)
Osa 2. syksy 2022 (3 op).
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2021 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin. (not translated)
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- suorittanut digistartti-kokonaisuuden
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin
- tehnyt esittelyvideon itsestä ja tutustunut opiskelijakollegoiden videoihin sekä käynyt keskustelua vertaisryhmässä
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt pienryhmän vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin (not translated)
Distance learning
In Diakle plaform
Online studies
Time bound guidance
Individual learning
Team work
English
18.01.2022 - 28.02.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Terveysalan tutkinnot (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Master’s Degree Programme in People-centered and Innovative Leadership in Health Services
2 credits
5 credits
Hyväksytty/Hylätty
5 credits (133 hours)
18.1.- 31.1.2022
1. Orientation session 18.1. at 3 pm - 4 pm (EET)
2. Individual learning and assignment
-Collaborative leadership in complex, social and health care fields and diverse leadership structures
-Self-leadership, self-organization, collaboration, resilient and innovative work culture in interdisciplinary teams, organizations and networks
-Ethical leadership and coaching leadership style in diverse development processes
-Technological and digital solutions when leading collaboration and professional development in teams, organizations and networks,
3. Guidance 1.2.2022 at 3 pm - 4 pm (EET)
4. Dialogical negotiation groups 28.2.at 3.pm - 5 pm (EET)
- Collaborative leadership focusing on mutual trust, dialogue and collective goals in relationships and results
Distance learning
To be added
Individual learning: literature and assignment
Pair work: design, implementation and evaluation of one co-creation process
Collaborative work shop
English
01.03.2022 - 20.05.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 66
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Terveysalan tutkinnot (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Master’s Degree Programme in People-centered and Innovative Leadership in Health Services
5 credits
5 credits
0-5
5 credits (133 hours)
1.3. at 3 pm - 5 pm (EET)
Orientation
1.3. - 28.3. Individual learning, literature
1.Co-creation in theory and practise
2.Leadership in interdisciplinary collaboration with service users in public, private and 3rd sector
29.3. at 3 pm - 5 pm (EET)
Guidance for the pair work
29.3. - 15. 5.2022
Collaboration process in selected organization/network
3. Leadership in organizational change processes and co-creation methods
4. Leading and evaluating co-creation processes in organizations and networks
5. Promotion of the co-creation process outcomes to innovative practices
18.5. at 12.00 am - 4 pm (EET) work shop with working life partners
Distance learning
Hujala A, Mustonen E, Klinga C, Lammintakanen J, Laulainen S & Taskinen, H. (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9.
Koivisto, J. & Tiirinki, H. (toim.) (2020) Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-908-0
Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus vai molemmat? Diak. Puheenvuoro 32. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-371-1
Perälä, M-L., Halme, N. & Nykänen, S. (2012).?Lasten, nuorten ja perheiden palveluja yhteensovittava johtaminen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (not translated)
- Orientaatioluento ja työskentely verkkovälitteisesti
- Käsitekirjallisuus
- Verkkokeskustelut materiaalien pohjalta (opiskelijaryhmät ja vertaispalaute)
- Verkko-ohjaus
- Ryhmäkeskustelu verkossa
- Yhteiskehittämisen paja verkossa
- Oman oppimisen arviointi ja reflektointi (not translated)
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty (not translated)
Tuition in Finnish
06.10.2021 - 10.12.2021
0 - 50
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
2 credits
5 credits
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson oppimistehtävät linkittyvät työelämäkumppaneiden asiakkuuksiin ja toimintaympäristöihin.
- monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistamine, palvelukartta ja asiakkuussegmentit
- yhteiskehittämisen paja (not translated)
Opintojakson laajuus on 5 op (5x26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
Käsitekirjallisuus, itsenäinen työskentely ja ryhmäkeskustelu1 op
Yksilötehtävät ja vertaiskeskustelut verkossa sekä niihin liittyvä kirjallisuus 3 op
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely 0,5 op
Ryhmätyöskentely, yhteiskehittämisen paja ja oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)
Opintojakson toteutus
Opintojakso toteutuu verkkokurssina ajalla 6.10. - 10.12.2021 seuraavasti.
Lokakuu
6.10.2021 klo 12.00 - 15.00 Ryhmän yhteinen opetus: orientaatio opintojaksoon ja teoreettiset lähtökohdat
7.10. - 15.10.2021 Yksilötyöskentely ja ryhmäkeskustelu: orientoituminen ja keskeiset käsitteet - materiaalien opiskelu ja käsitemäärittely
16.10. - 2.11.2021 Yksilötehtävä: monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, canvaksen ja tiivistyksen palautus 2.11.2021.
Marraskuu
3.11.2021 klo 12.00 - 14.00 Ryhmäohjaus seuraavaan työskentelyvaiheeseen
4.11. - 25.11.2021 Palvelukartta, yksilötehtävä: monitoimijainen palvelujärjestelmä. Palvelukartan palautus 25.11.2021
25.11.- 30.11.2021 Ryhmätyöskentely. Tiivistyksen palautus 30.11.2021.
Joulukuu
1.12.2021 klo 12.00 - 15.00. Yhteiskehittämisen paja: asiakaslähtöisten palveluiden integraatio- ja muutosprosessien johtaminen ja kehittäminen - tulevaisuuden palvelupolut.
7. Oman oppimisen arviointi ja reflektointi - tiivistelmä, palautus 10.12.2021. (not translated)
Opiskelija on suorittanut opintojakson hyväksytysti kun hän on:
- osallistunut orientaatioon ja ohjaukseen
- suorittanut kirjalliset yksilötehtävät hyväksytysti
- työskennellyt ryhmässä opintojakson suunnitelman mukaisesti
- osallistunut yhteiskehittämisen pajaan
- arvioinut ja refelektoinut omaa oppimistaan opintojaksossa kirjallisesti (not translated)
Distance learning
- Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0.
https://libguides.diak.fi/oskeopas (not translated)
1. Orientoiva luento (Diakin Diakle-alusta, collaborate)
2. Itsenäinen työskentely
3. Seminaarit (not translated)
Tuition in Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Olli Vesterinen, Anne Määttä, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Päivi Niiranen-Linkama, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
10 credits
10 credits
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa. (not translated)
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä (= 267 tuntia). (not translated)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Opintojaksossa opiskelija tuottaa oman opinnäytetyösuunnitelmansa kirjallisuushakujen ja tietokantojen pohjalta sekä tekee yhteistyötä työelämätoimijoiden kanssa opinnäytetyöaiheensa mukaisesti. (not translated)
Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn 4 kertaa (oman tekstin esittäminen ja ryhmän muiden jäsenten töiden lukeminen ja kommentointi sovitusti eri vaiheissa) sekä kirjoittanut hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman. (not translated)
Distance learning
Tuition in Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Olli Vesterinen, Anne Määttä, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Päivi Niiranen-Linkama, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Terveysalan tutkinnot (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
10 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
18.08.2021 - 17.12.2021
0 - 50
Atte Kollanus, Anna Liisa Karjalainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
3 credits
0-5
Distance learning
Ahola, Godenhjelm, & Lehtinen (2002). Kysymisen taito: surveylaboratorio lomaketutkimusten kehittämisessa. Helsinki: Tilastokeskus.
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vehkalahti (2008). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Tammi.
Vilkka (2007). Tutki ja mittaa. Helsinki: Tammi.
Diaklessa oleva materiaali (not translated)
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)
Itsenäinen työskentely (not translated)
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty (not translated)
Tuition in Finnish
18.08.2021 - 17.12.2021
0 - 50
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
5 credits
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan) (not translated)
Itsenäinen työskentely 133 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 10 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Ryhmäohjaus kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävästä: 2 tuntia (not translated)
Opintojakso alkaa 17.8. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuteen
2) Kirjallisuuskatsaus. Opiskelijan pitää suorittaa oppimistehtävä hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Opiskelijan tulee suorittaa kummankin osuuden tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy. (not translated)
Tietotestien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty (not translated)
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
Distance learning
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali (not translated)
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely (not translated)
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a (not translated)
Tuition in Finnish
07.02.2022 - 03.04.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Marianne Nylund, Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Terveysalan tutkinnot (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
5 credits
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022 (not translated)
Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia (not translated)
Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne) (not translated)
Distance learning
Tuition in Finnish
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
2 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
3 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Helsinki Sosiaaliala, Reija Paananen, Arja Koski
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
5 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
05.09.2022 - 28.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
5 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
29.08.2022 - 19.07.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Titta Riihimäki, Anne Määttä, Päivi Vuokila-Oikkonen, Sakari Kainulainen, Keijo Piirainen, Minna Valtonen, Jouko Porkka, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Reija Paananen, Heini Kapanen, Erja Hänninen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Eija Pehkonen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Taina Heino, Harri Kostilainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
10 credits
10 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Titta Riihimäki, Jouko Porkka, Olli Vesterinen, Marja-Liisa Läksy, Anne Määttä, Jaana Tilli, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Päivi Niiranen-Linkama, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
10 credits
10 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Atte Kollanus, Heidi Silvan
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
3 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Atte Kollanus
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
2 credits
0-5
Distance learning
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali. (not translated)
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Tietotestit 5 kpl
Itsenäinen työskentely (not translated)
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty (not translated)
Tuition in Finnish
03.10.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Helsinki
5 credits
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022. (not translated)
Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa
Itsenäinen työskentely 131 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)
Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan. (not translated)
Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 tietotestit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy. (not translated)
Tietotestien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty (not translated)
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)