Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and track.
There is no implementations attached to this degree programme.
Distance learning
Tuition in Finnish
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Jari Helminen
Koulutus (not translated)
Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
2 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
29.08.2022 - 19.07.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Minna Valtonen, Titta Riihimäki, Jouko Porkka, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Anne Määttä, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Päivi Vuokila-Oikkonen, Reija Paananen, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Eija Pehkonen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Taina Heino, Harri Kostilainen
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
10 credits
10 credits
0-5
Distance learning
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali. (not translated)
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Tietotestit 5 kpl
Itsenäinen työskentely (not translated)
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty (not translated)
Tuition in Finnish
26.09.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus (not translated)
Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
5 credits
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022. (not translated)
Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa
Itsenäinen työskentely 131 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)
Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan. (not translated)
Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 tietotestit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy. (not translated)
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
Distance learning
Tuition in Finnish
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Atte Kollanus, Heidi Silvan
Koulutus (not translated)
Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
3 credits
0-5
Distance learning
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Alahuhta, M. & Niemelä, E. (2017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:2107, s. 6–17. https://doi.org/10.23990/sa.60620
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. (Työ-paperi33/2017). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gussler, M. (2016). Suomi nuorten kasvuympä-ristönä – 25 vuoden seuranta vuonna 1987 syntyneistä nuorista aikuisista. (Raportti 9). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/130947
Saari, J. (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudea-mus. Linkki e-kirjaan (Ellibs-kokoelma, lataus HAKA-tunnuksella). Painettu version teoksesta Diakin kirjastossa. https://diak.finna.fi/Record/diana.106172
Lisäksi opintojaksolla käytetään vaihtoehtoista tutkimusta ja kirjallisuutta, jonka opiskelija valitsee oppimistehtävissä sisällön perusteella. (not translated)
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkintoohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin. (not translated)
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 07.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Jari Helminen, Hannu Piiroinen
Koulutus (not translated)
Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
5 credits
0-5
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Huono-osaisuus ja palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistaminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Tapauskuvaus eriarvoisuuteen ja huono-osaisuuteen vaikuttavista tekijöistä (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä) (not translated)
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)
- 23.8.2022 klo 16.15–18 (opetus)
- 29.8.2022 ennakko-oppimistehtävän palautus
- 31.8.2022 15–18 (opetus)
- 14.9.2022 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 29.9.2022 klo 16.15–18 (opetus)
- 29.9.2022 oppimistehtävän palautus (not translated)