Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Distance learning
Dijkman, B., Mikkonen, I., & Roodbol, P. (2019). Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. (Saatavilla e-kirjana Diakin kirjastosta)
Nummela O., Juujärvi S., & Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Service in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780 (not translated)
Syyslukukausi 2023
Yksilötyöskentely
- Digistartti
- Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool)
- Asiantuntijuusvideo
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Ryhmätyöskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa (not translated)
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin.
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin.
- tehnyt asiantuntijuusvideon, tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin sekä osallistunut vertaismentorointityöskentelyyn ryhmän sopimuksen mukaisesti.
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia).
- opiskellut opintojakson materiaalin.
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin. (not translated)
Tuition in Finnish
15.08.2023 - 31.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Minna Valtonen
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
2 credits
0-5
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja (not translated)
- Vertaismentorointi
- Yamk-alumnien tapaaminen (not translated)
Syksyllä 2023 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia (not translated)
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2023 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin. (not translated)
Distance learning
- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/
- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0
- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.
- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.
Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus. (not translated)
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä. (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Kriteerit löytyvät Diakin sivuilta: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/ (not translated)
Tuition in Finnish
15.08.2023 - 15.10.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
0 - 333
Minna Valtonen, Jouko Porkka
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
Hyväksytty/Hylätty
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)
Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio (not translated)
Distance learning
Etene (2011). Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Helsinki: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavílla: https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. (saatavilla e-kirjana Diakin kirjastossa).
IFSW, (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles. https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/
Juujärvi, S., Myyry, L., Pesso, K., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sihvo, P., & Koski, A. (2020). Eettinen toimintamalli. Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. Karelia-ammattikorkeakoulu.
Lisäksi oman alan ammattieettiset ohjeistukset sekä ammattieettisen dilemman teemoihin liittyvä tutkimustieto ja lainsäädäntö. (not translated)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida kriittisesti asiantuntijuusalueensa arvoja sekä omia arvojaan
• jäsentää erilaisia etiikan teorioita ja arvioida niiden soveltamismahdollisuuksia
• etsiä ratkaisuja omaan ammattialaansa liittyviin eettisiin ongelmiin
• soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
• analysoida/jäsentää ajankohtaista yhteiskunnallista arvokeskustelua sekä ammattietiikasta käytävää keskustelua
Ydinsisällöt:
• Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
• Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
• Eettinen ongelmanratkaisu
• Proaktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
• Hyvinvointialojen etiikan kytkeytyminen laajempaan arvokeskusteluun
Opetusmenetelmät:
ARV02-opintojakson prosessi rakentuu 1) yksilötyöskentelylle ja 2) tiimeissä tapahtuvalla reflektoinnille, verkkokeskustelulle ja siihen perustuvalle yhteenvedolle/esitykselle. Opintojaksossa on lisäksi kaksi verkossa toteutuvaa kontaktipäivää seuraavasti:
15.2. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
9.4. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
Tehtävät:
1. Yksilötyöskentely: ammattieettinen dilemma ja oppimispäiväkirja
1.1 Ammattieettisen dilemman kuvaus (orientoiva tehtävä)
1.2 Essee, joka perustuu dilemman kuvaukseen, mutta sisältää myös ongelman tarkastelua eettisten teorioiden ja tutkimustiedon valossa.
1.3 Oppimispäiväkirja
2. Tiimityöskentely: Etiikka ja yhteiskuntavastuu hyvinvointialoilla
- Tiimien työskentely perustuu ammattieettisten dilemmojen tarkasteluun. Tiimit valitsevat ensimmäisessä kontaktipäivässä esillä olevista dilemmoista sen, jota lähtevät tarkastelemaan syvällisemmin.
- Syventäminen toteutuu verkkokeskustelussa, jonka tukena käytetään opintojaksolla jaossa olevaa aineistoa. (Esim. eettisen päätöksenteon malli).
- Verkkokeskustelusta tuotetaan yhteenveto (PP-diat, posteri tms.) koko ryhmän yhteiseen tarkasteluun. (not translated)
Opintojakson arviointiasteikkona on 0-5.
Yksilötehtävän osalta arviointi toteutuu seuraavasti:
- 1.1 ammattieettisen dilemman kuvauta ei arvioida (tehtävää ei palauteta Diakleen, mutta sitä käytetään kontaktiopetuspäivänä tiimityöskentelyn lähtökohtana)
- 1.2 Essee arvioidaan numeerisesti
- 1.3. oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä
Tiimitehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty täydennettävä
Arvioinnissa sovelletaan Diakin yamk-tutkinnon yleisiä arviointikriteereitä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf (not translated)
Tuition in Finnish
15.02.2024 - 14.04.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
0 - 333
Minna Valtonen, Ville Päivänsalo
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161
Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.
Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1 (not translated)
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
• analysoida yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
• havainnoida yhteisöjä ja niiden ympäristöjä sekä analysoida havainnointiprosessia
• arvioida ja priorisoida yhteisöanalyysin perusteella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
• soveltaa yhteisönrakentajamallia yhteisöjen kehittämisessä
Opetusmenetelmät:
Verkossa ja lähiopetuksena tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä (not translated)
Tuition in Finnish
16.01.2024 - 18.02.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
0 - 333
Minna Valtonen, Päivi Thitz
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
4 credits
Hyväksytty/Hylätty
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa. (not translated)
Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus
Opintojakson suoritus edellyttää seuraavaa:
- osallistumista lähiopetukseen Diak Helsingin kampuksella
- ohjauksen hyödyntämistä
- työskentelyihin osallistumista ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti.
Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä.
Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus 10.3.2024. (not translated)
Distance learning
Kirjallisuuslista päivittyy tähän myöhemmin. (not translated)
Opiskelija osaa
• tunnistaa vaikuttamisen mahdollisuuksia paikallisissa, kansainvälisissä ja kansainvälisissä verkostoissa
• analysoida profeetallisen diakonian ja vapauttavan kristillisen kasvatuksen ulottuvuuksia tässä ajassa
• ymmärtää yhteisöjen johtamisen erityispiirteitä
• hyödyntää yhteisöjen kehittämisen välineitä maailman muuttamisessa
Opintojaksossa käytetyt menetelmät:
- yksilötehtävät: orientoiva tehtävä, verkkokeskusteluun osallistuminen ja loppureflektio
- tiimitehtävä (yhteisötehtävä)
- verkossa tapahtuvat kontaktipäivät ja niiden yhteydessä sekä luento-opetusta että yhteistoiminnallista työskentelyä (seminaari) (not translated)
Opintojakson arviointiasteikko on 0-5. Osasuoritukset arvioidaan seuraavasti.
orientoiva tehtävä (yksilötehtävä): hyväksytty/täydennettävä
keskustelutehtävä (yksilötehtävä): 0-5
yhteisötehtävä (ryhmätehtävä, sisältää webinaariesityksen): 0-5
loppureflektio (yksilötehtävä): hyväksytty/täydennettävä (not translated)
Tuition in Finnish
19.03.2024 - 19.05.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
0 - 333
Minna Valtonen, Ville Päivänsalo
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Opintojakson vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan jaksosta vastaavien opettajien kanssa. (not translated)
Opintojakso suoritetaan osallistumalla kontaktipäiviin ja tekemällä seuraavat tehtävät:
orientoiva tehtävä
keskustelutehtävä
yhteisötehtävä (ryhmätehtävä, sisältää webinaariesityksen)
loppureflektio (not translated)
Distance learning
Diakin OSKE-opas 2.0
Muu oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla (not translated)
1.Ohjattu seminaarityöskentely (suunnitelman esittäminen ja yhden työn opponointi sekä osallistuminen kaikkiin seminaarikertoihin
2. Itsenäinen työskentely
3. Kirjallinen ohjaava palaute
4. Tiedonhakuwebinaarit
Tavoitteet
Opiskelija:
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa. (not translated)
Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut ohjaukseen seminaariryhmissä ja tehnyt opinnäytetyösuunnitelman (tutkimus-/kehittämissuunnitelma) Diakin ohjeiden ja kriteerien mukaisesti. (not translated)
Tuition in Finnish
16.08.2023 - 28.01.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Marianne Nylund, Varpu Wiens, Jaana Tilli, Ari Nieminen, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Sakari Kainulainen, Lena Segler-Heikkilä, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Miina Kaartinen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Arja Suikkala
MasterSchool
Eco-social work and global competence, Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
10 credits
10 credits
Hyväksytty/Hylätty
Valinnaisia suoritustapoja ei ole. (not translated)
Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä; työtä, toimintaympäristöjä, yhteisöjä ja johtamista kehittäviä tutkimuksia tai kehittämishankkeita. (not translated)
Opintojaksossa ei ole tenttejä. (not translated)
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (=267 tuntia) (not translated)
Opintojakson aikaan sidottu ohjaus ja opetus:
5.9. klo 15.00 - 18.00 opintojakson orientaatio
12.10. klo 15.00 - 18.00 opinnäytetyöseminaarien käynnistyminen
9.11. klo 15.00 - 18.00 opinnäytetyöseminaari I
5.12. klo 15.00 - 18.00 opinnäytetyöseminaari II
25.1.2024 klo 15.00 - 18.00 opinnäytetyöseminaari III
Seminaarityöskentelyn lisäksi opiskelijat saavat sovitusti yhden työkohtaisen ohjauksen. (not translated)
Distance learning
Tuition in Finnish
07.02.2024 - 31.05.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Varpu Wiens, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Ari Nieminen, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Sakari Kainulainen, Lena Segler-Heikkilä, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Miina Kaartinen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Arja Suikkala
MasterSchool
Eco-social work and global competence, Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
10 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
17.08.2023 - 15.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Atte Kollanus
MasterSchool
Eco-social work and global competence, Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
3 credits
0-5
Distance learning
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali. (not translated)
1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Opintojakson infoluento
Avainluennot 5 kpl
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä)
Verkkotentit 4 kpl
Itsenäinen työskentely (not translated)
Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta.
Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): Tehtävä sisältää kaksi osiota, jotka kummatkin arvioidaan 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/). Molempien osioiden tulee olla vähintään 1, jotta tehtävä on kokonaisuudessaan hyväksytty.
Opintojakson arvosana vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla muodostuu kahden verkkotentin ja oppimistehtävän kahden osion keskiarvosta. (not translated)
Tuition in Finnish
27.09.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Marja Katisko, Satu Kajander-Unkuri, Eveliina Hellas, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§) (not translated)
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän. (not translated)
Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti, viimeistään 31.12.2023.
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023.
Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 3.12.2023. (not translated)
Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§)
Avainluennot Zoomissa:
4.10. klo 15-16
10.10. klo 15-16
23.10. klo 15-16
24.10. klo 15-16
31.10. klo 15-16
Itsenäinen työskentely 129 tuntia:
1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Tutkimusetiikka 24 tuntia
5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia (not translated)
Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus (not translated)
1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)
Distance learning
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali (not translated)
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely (not translated)
Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a (not translated)
Tuition in Finnish
29.02.2024 - 19.05.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Marianne Nylund, Eveliina Hellas, Hannu Piiroinen, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§) (not translated)
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3. mennessä.
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan. (not translated)
Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia (not translated)
Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.
Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle. (not translated)
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Minna Valtonen, Eija Nieminen
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
3 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Ville Päivänsalo, virtuaali kirkonala
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Heidi Zitting, Tiina Ikonen
MasterSchool
Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
5 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Minna Valtonen, Varpu Wiens, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Ari Nieminen, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Sakari Kainulainen, Lena Segler-Heikkilä, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Miina Kaartinen, Jari Helminen, Arja Suikkala
MasterSchool
Eco-social work and global competence, Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
10 credits
0-5
Distance learning
Tuition in Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Atte Kollanus
MasterSchool
Eco-social work and global competence, Values, communities, and ethics
Diak joint implementation
2 credits
0-5