• AIK01MS22HKI (SOS) Basis of adult and youth social work AIK0105A20S-3018 15.08.2022-14.10.2022  5 credits  (A52sos) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • are familiar with phenomena related to poverty and underprivileged individuals as well as structures and processes causing marginalisation
    • are familiar with the possibilities and challenges of adult and youth social work in preventative, outreach and rehabilitative work
    • understand the significance of managing the daily life and promoting inclusion in customer work
    • know how to analyse the realisation of human rights as they work with people in various life situations.
    Course contents
    • poverty and underprivileged individuals as well as the state of being underprivileged passed down from one generation to the next
    • social problems
    • structures and processes causing marginalisation
    • basis of preventative, outreach and rehabilitative adult and youth social work
    • management of daily life and inclusion
    • human rights

    Name of lecturer(s)

    Marianne Neuvonen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja: - kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen - yhtä seuraavista teoksista: Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus. tai Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tavoitteena on, että opiskelijana - tunnet köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja - tunnet aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä - ymmärrät arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä - osaat analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa. Ydinsisällöt - köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus - sosiaaliset ongelmat - syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit - ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat - arkielämän hallinta ja osallisuus - ihmisoikeudet Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arvioinnin perusteet: Opiskelijana osallistut opetukseen.Työskentelet tiimissä aktiivisesti kirjallisen ilmiötehtävän ja esityksen osalta sekä osallistut tehtävään liittyvään työskentelyyn työelämässä. Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijatiimin jäsenten arviointi voi olla yksilöllinen. Arvosana muodostuu ilmiötehtävän arvosanan perusteella. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    15.08.2022 - 14.10.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A52sos
    Seats

    0 - 100

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Marianne Neuvonen, Susanna Tanskanen

    Further information for students

    Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
    AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Helsinki

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset. (not translated)

    Work placement(s)

    Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä. (not translated)

    Exam schedule

    Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä. (not translated)

    International connections

    Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä (not translated)

    Students use of time and load

    Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle (not translated)