• AKEMK23HKI-SOS Encounters and professional interaction AKE0105A20S-3026 13.02.2023-07.04.2023  5 credits  (A54sos) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
    • know how to use plain language
    • understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
    • know how to consider safety with challenging customer groups
    • are familiar with group dynamics and know how to act in groups
    • know how to reflect on their actions and interaction skills
    Course contents
    • interaction skills
    • professional ethics in their field
    • plain language
    • diverse and multicultural customers
    • activity in groups
    • basics of occupational safety
    • professional reflection skills
    Further information
    The study module includes 2 ECTS of church studies (The professional basis of diaconal work and Christian education)

    Name of lecturer(s)

    Sanna-Maija Kohonen

    Mode of delivery

    80% Face-to-face, 20% Distance learning

    Recommended or required reading

    Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/ (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään alkuvaiheen kriteereitä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    13.02.2023 - 07.04.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A54sos
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Small group(s)
    • A-ryhmä (Size: 0. Open university: 0.)
    • B-ryhmä (Size: 0. Open university: 0.)
    Teacher(s)

    Sanna-Maija Kohonen, Hanna Laurila, Sampo Sivula

    Further information for students

    Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan. Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä 1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. 2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus. 3. Toinen seuraavista Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. tai Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. 4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 (not translated)