• AMM01MS22HKI (SOS) Tools for developing the professional field I AMM0103A20S-3038 22.08.2022-16.12.2022  3 credits  (A52sos) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    - are familiar with the concepts of knowledge and various kinds of knowledge
    - know the basis of development work within social, health and church sectors
    - know the basics of project work
    - know the basic terms and practices of service design and conceptualisation
    - identify development objects in a changing working life and their professional competence
    - know the basics of research writing and are familiar with research reports as a text type
    Course contents
    - concepts and types of knowledge
    - data sources, databases and source criticism
    - basis of development work within social, health and church sectors
    - project work
    - service design
    - conceptualisation
    - data sources, databases and source criticism
    - research writing and research reports as a text type
    Further information
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    Mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Ilona Kontinen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Näiden oppimateriaalien saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta (kopioi linkki): http://libguides.diak.fi/mydiak/amm01. Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura. Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia- Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tarkennettu sisältökuvaus: •tiedonkäsitykset ja tiedonlajit •tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki •kehittämistutkimus •tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet •tutkimusraportti tekstilajina Tarkennetut tavoitteet: Opiskelija -hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin -tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen -tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua -ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa -osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A52sos
    Seats

    0 - 100

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Ilona Kontinen, Sampo Sivula, Mari Nieminen

    Programme(s)

    BA in Health Care, Public Health Care, BA of Social Services, BA in Health Care, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA in Health Care, Diaconal Nursing, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Helsinki

    R&D proportion

    3 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. (not translated)

    Work placement(s)

    Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin. (not translated)

    Content periodicity

    Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla (not translated)