• DKT1VS22DIAK Theological foundations of diaconia and Christian education I DKT1005A20S-3020 26.09.2022-28.10.2022  5 credits  (Diak) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to analyse Christianity as a religion and an object of study
    • are familiar with the creation of the Bible and the central contents of the New Testament
    • are familiar with the main lines of thinking in early Christian history and theology as well as their significance in shaping Christianity
    • are familiar with the early historical and theological basis of diaconal work and Christian education
    • know how to use the Bible and hymn book in devotional life
    • are familiar with terms related to spirituality and be able to reflect on their own spiritual identity
    Course contents
    • religion and theology, faith and knowledge
    • creation and contents of the New Testament
    • history of Early Christianity and the basics of a classical interpretation of faith
    • early historical and theological basis of diaconal work and Christian education
    • Bible and hymn book as the main books of devotional life
    • spirituality and spiritual identity
    Further information
    AHOT 02/2021:
    yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka, kirkkohistoria, käytännöllinen teologia) (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Mia Mäkinen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Suoritettavat lähteet: Luentomateriaalit (Uuden testamentin synty ja sisältö) Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin) Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. painos). S.179-299. (Osio Uusi testamentti). Myös vanhempi painos 2003 käy, s. 147-243. Kirjapaja. Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. S. 11 – 34, 265 – 290. Kirjapaja. Lisämatariaalia: Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. S. 35 – 58 (Lehtipuu & von Weissenberg: Miten Raamatusta tuli Raamattu?) sekä s. 137 – 156 (Kuula: Varpu josta kasvoi puu. Eksegetiikan ja dogman problematiikka). Kirjapaja. Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY. Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op) Suoritettavat lähteet: Kaikille pakolliset lähteet: Luentomateriaalit (Varhaiskirkon historia ja oppi) •Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi).(löytyy myös avoimena verkossa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ) Myös muut painokset käyvät. Seuraavista käytetään ainakin jompaa kumpaa (aiheesta riippuen): •Ensisijaisesti: McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Kirjapaja. S. 25-44, 277-355 ja 368-398. •Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. S. 97-189. Lisämateriaalia: af Hällström, G., Laato, A.M., & Pihkala, J. (2007). Johdatus varhaisen kirkon teologiaan. Kirjapaja. JA Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY. Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op) Hartauden valmistelussa / hartaustehtävässä käytettävät lähteet: Luentomateriaalit (Hengellisyys ja hartaus) •Raamattu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. (soveltuvin osin) •Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirja: Hyväksytty kirkolliskokouksessa 13. helmikuuta 1986.(mielellään 2004 tai uudempi painos) •Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja: 2, Evankeliumikirja. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 8. toukokuuta 1999. Lisämateriaalia: •Evankeliumikirjan kommentaarit. Erityisesti: • Hakola, R. ja Lehtipuu, O. (2013). Alussa oli sana. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 1. vuosikerta. Kirjapaja. • Lehtipuu, O., Aspinen, M., Hakola, R., Heimola, M., & Huttunen, N. (2016) Hyvä osa. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 2. vuosikerta. Kirjapaja. • Hakola, R., Huttunen, N., & Lehtipuu, O. (2014). Maan suola. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 3. vuosikerta. Kirjapaja. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus •Kristinusko uskontona ja tutkimuksen kohteena: johdatus teologian peruskäsitteisiin ja tietolähteisiin •Raamattu kirkon kirjana ja tieteellisen tutkimuksen kohteena •Uuden testamentin kirjallisuuden synty ja keskeinen sisältö (erityisesti evankeliumit ja Paavalin kirjeet) •Diakonian ja kristillisen kasvatuksen lähtökohdat Raamatussa (UT) Opiskelijan omat hengelliset lähtökohdat ja oma suhde Raamattuun Opintosuoritukset: johdantoluennot ja lukupäiväkirjatehtävä. Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo. Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op) Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija •saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.) •ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua sekä saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa. Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa. Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia). Opintosuoritukset: johdantoluennot ja tentti (tentin asemesta voidaan toteuttaa tiimeissä valmisteltavat seminaariesitykset toteutuksesta riippuen). Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo. Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op) Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija •kehittyy hengelliseltä kokemustaustaltaan erilaisten opiskelutovereiden ja asiakkaiden kunnioittavassa, ammatillisessa kohtaamisessa. •saa kokemuksen erilaisiin hartauksiin osallistumisesta ja/tai hartauden toteuttamisesta. •oppii käyttämään hartauden valmistelussa Raamattua, virsikirjaa, kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja), rukouskirjoja ja evankeliumikirjan kommentaareja. Opintosuoritukset: johdantoluennot sekä hartauden pitäminen tai hartauden analyysitehtävä. Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnissa painotetaan sitä, millä tavoin tekstissä saatetaan keskusteluyhteyteen lähteiden tekstit ja opiskelijan oma pohdinta. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnin perusteena ovat tutkimustiedon monipuolinen ja kriittinen hyödyntäminen sekä tutkimustiedon luova soveltaminen nykyhetkeen. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op) Hyväksytty / täydennettävä.Tehtävistä annetaan mahdollisesti suullinen tai kirjallinen palaute toteutuksesta riippuen. KOKONAISARVIOINTI: Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu lähtökohtaisesti osioiden arvosanojen keskiarvosta. Arvosanassa voidaan huomioida myös kokonaisaktiivisuus kurssilla. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    26.09.2022 - 28.10.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • Diak
    Seats

    0 - 50

    Unit, in charge

    Kirkolliset opinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Mia Mäkinen

    Programme(s)

    BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA in Health Care, Diaconal Nursing, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Diak joint implementation

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista Johdatus Raamattuun (s. 179-299) ja Sisäänkäyntejä Raamattuun (s. 11 - 58, 137 - 180, 265 - 290). Ks. suoritettava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op) Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus ja suositeltava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op) Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennetut kirjalliset tehtävät. Ks. hartauden valmistelussa käytettävä kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. (not translated)