• DKT2MS22PMK Theological foundations of diaconia and Christian education II DKT2005A20S-3014 10.08.2022-06.10.2022  5 credits  (E51sosd) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know the main outline of the Old Testament
    • know how to analyse the history and theology of the Middle Ages and reformation and their meaning in the shaping of Christianity as well as identify their impact on the modern era
    • are familiar with the central characteristics of Lutheran theology and know how to analyse diaconal work in the church and education through them
    • know the theological basis of a church service and participate in executing a church service
    Course contents
    • Central contents of the Old Testament (creation, historical books, prophesies, apocalypse)
    • central Christian questions of the late Middle Ages and reformation age
    • confession and teachings of the Lutheran church and their impact on the theology and history of diaconal work and Christian education
    • the theological basis of church services and participation in the execution of a church service
    Further information
    AHOT 02/2021:
    yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka, kirkkohistoria, käytännöllinen teologia) (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Tiina Häkkinen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    SUORITETTAVAT LÄHTEET Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ 1. Luentomateriaalit (Vanhan testamentin synty ja sisältö). 2. Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin). 3. Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun. Kirjapaja. S. 1-178 (= osio Vanha testamentti). Myös muut painokset käyvät, tarkista sivunumerot. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI 1. Luentomateriaalit (Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi). 2. Arffman, K. (2011). (myös muut painokset käyvät): Kristinuskon historia. Edita. S. 70–171 (osiot Katolinen Eurooppa nousee johtoon & Läntinen kristikunta hajoaa ja laajenee). (löytyy myös avoimena verkossa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ). 3. Pihkala, J. (2009). (myös muut painokset käyvät): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. S. 190–254. TAI 4. McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Kirjapaja. S. 45-100 (Keskiaika ja renessanssi & Reformaatio), 491-596 (Ihmisluontoa, syntiä ja armoa koskevat opit & Oppi kirkosta & Sakramenttioppi). (Pihkala ja McGrath ovat siis keskenään vaihtoehtoja) 5. Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista (tunnustuskirjat.fi): Augsburgin tunnustus (lyhenne CA), osio Keskeiset opinkohdat Lutherin Vähä Katekismus Lutherin Iso Katekismus. Katekismus. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 1999. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Raamattu Virsikirja Kirkkokäsikirja (I: Jumalanpalvelusten kirja) Kirkkovuosi Aamenesta öylättiin. Kirkon sanasto. Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas. LISÄMATERIAALIA Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ - Collins, John J. (2014). A Short Introduction to the Hebrew Bible. 2. Ed. Fortress Press. - Hakola, R. & Pakkala, J. (2008). Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret. Arkeologian näkökulmia. Kirjapaja. http://www.helsinki.fi/teol/pro/juuret/ Häkkinen, S. & Latvus, K. & von Weissenberg, H. (2010). Köyhien Raamattu. Kirjapaja. - Luomanen, P., Huttunen, N. ja Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Kirjapaja. - Niemelä, P. M. K. (2007). Maitoa ja hunajaa. Evankeliumikirjan VT:n lukukappaleiden kommentaari. 1. vsk. Kirjapaja. Sekä muut muut saman kommenttaarisarjan teokset. - Pesonen, A. & Valkama, K. (2009). Arkielämää Raamatun aikaan. Kirjapaja. - Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI - Arffman, K. (1996). Mitä oli luterilaisuus? Johdatus kadonneeseen eurooppalaiseen kristinuskon tulkintaan. Yliopistopaino. - Arffman, K. (2008). Auttamisen vallankumous — luterilaisuuden yritys ratkaista köyhyyden aiheuttamat ongelmat. SKS. - Arffman, K. (2010). Reformaation teologiset pääsuuntaukset. Sivustolla Teologia.fi. https://teologia.fi/2010/06/reformaation-teologiset-paeaesuuntaukset/ - Gassmann, H. & Hendrix, S. (2005): Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Kirjapaja. - Heikkilä, T. & Lehmijoki-Gardner, M. (2002). Keskiajan kirkko. Tietolipas 185. SKS. - Heininen, S. & Heikkilä, M. (2017). Uusi Suomen kirkkohistoria. SKS. - Karttunen, T. (2020). Mitä on luterilaisuuus? Kirkko, teologia ja yhteiskunta. Kirkon tutkimuskeskuksen nettijulkaisuja 62. Kirkon tutkimuskeskus. - Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. - Lamberg, M., Lahtinen, A. & Niiranen, S. (toim. 2009). Keskiajan avain. SKST 1203. SKS. - Mäkinen, V. (toim.) 2017. Johdatus keskiajan teologiaan. Kirjapaja. - Stjerna, K. (2011). Reformaation naisia. Kirjapaja. - Vainio, O-P. 2016. Luther. Kirjapaja. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ - Hulmi, S. (2018) Pyhän säikeitä. Näkökulmia jumalanpalveluksen teologiaan. Kirjapaja. - Kotila, H. (2004). Liturgian lähteillä — johdatus jumalanpalveluksen historiaan ja teologiaan. Kirjapaja. - Ahtiainen, A. ym. (2016) Syvemmälle messuun. Lasten Keskus. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opintojakson yhteinen orientaatio / alkuinfo. HUOM. pakollinen läsnäolo! Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - jatkaa tutustumista kristinuskon perusteisiin erityisesti Vanhan testamentin näkökulmasta - ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkää syntyhistoriaa ja kokonaisuuden muotoutumista toimitustyönä - muodostaa kokonaiskuvan Vanhan testamentin kirjojen keskeisestä sisällöstä - jatkaa tutustumista tieteellisen raamatuntutkimuksen menetelmiin ja tulkinnan haasteisiin ja pohtii omaa raamattukäsitystään - saa eväitä Vanhan testamentin tekstien soveltamiseen kirkon diakonia- ja kasvatustyössä. Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista. - Tuki kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen,ja oman raamattukäsityksen reflektointiin. Lukupäiväkirjatehtävä (parityö) - Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin kirjojen syntyyn ja sisältöön - Tukena esim. verkkokeskustelu Loppureflektio / kokoava luento - Työskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan yhdessä ennen tehtävän lopullista palautusta. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa - saa yleiskuvan reformaation taustasta, Lutherin ja muiden merkittävimpien reformaattoreiden ajattelusta sekä keskeisimpien luterilaisten tunnustuskirjojen pääsisällöstä. - tuntee luterilaisen kirkon opin keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa ja kasvatusta niiden avulla - saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen tulkintaan ja soveltamiseen. Oppimismenetelmät: Luento-opetus: teemat ks. edellä Kirjatentti pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmätentti tai ryhmätehtävä. Olennaista on mahdollisuus prosessoida sisältöjä rauhassa ja mahdollisuuksien mukaan myös yhdessä. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - osaa käyttää keskeisiä kirkollisia kirjoja jumalanpalveluselämässä - tuntee messun osat ja merkitykset ja kykenee käymään keskustelua jumalanpalveluksen teologiasta - tuntee kirkkovuoden rakenteen ja ymmärtää sen merkityksen kirkon jumalanpalveluselämän kannalta Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva jumalanpalveluksen teologiasta - Jumalanpalvelusten kirjan ja Evankeliumikirjan käyttö jumalanpalveluselämässä Messun toteutus yhdessä tai messukäynti ja raportti - Opiskelijat valmistelevat ja toteuttavat kampusmessun tai osallistuvat messuun paikallisseurakunnassa ja kirjoittavat siitä raportin. - Lisäksi opiskelijat voivat toteuttaa opetuksen yhteydessä hetkipalveluksia ja muita rukoushetkiä. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnissa painotetaan sitä, millä tavoin tekstissä saatetaan keskusteluyhteyteen lähteiden teksti ja opiskelijan oma pohdinta. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnin perusteena on tutkimuskirjallisuuden ja muiden tehtävässä edellytettyjen lähdeaineistojen monipuolinen hyödyntäminen sekä tiedon pohtiva soveltaminen nykyhetken teologisiin keskusteluihin. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) Hyväksytty / täydennettävä.Toteutustavasta riippuen tehtävästä voidaan antaa suullinen tai kirjallinen palaute. OPINTOJAKSON KOKONAISARVIOINTI: Kokonaisarvosana muodostuu lähtökohtaisesti osioiden arvosanojen keskiarvosta. Arvosanassa voidaan huomioida myös kokonaisaktiivisuus kurssilla (+/- 1 arvosana). (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    10.08.2022 - 06.10.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • E51sosd
    Seats

    0 - 300

    Unit, in charge

    Kirkolliset opinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Tiina Häkkinen, Kati Jansa

    Programme(s)

    BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA in Health Care, Diaconal Nursing, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Pieksämäki

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. OSIO 1: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista: - Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176. - Lehtipuu, O. & von Waissenberg, H. 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, P, Huttunen, N. & Virtanen, K. (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Kirjapaja.35-58. - Mahdollinen muu sovittava kirjallisuus tai materiaali. OSIO 2: Kirjatentti. Suoritettava kirjallisuus ks. yllä. OSIO 3: Messukäynti ja siitä raportointi opintojakson kirjallisuutta laajennetusti hyödyntäen. (not translated)

    Work placement(s)

    Messu voidaan toteuttaa yhteistyössä paikallisseurakunnan tai oppilaitospapin kanssa. Messukäynnit toteutetaan paikallisseurakunnissa. Opiskelijat voivat osallistua myös paikallisseurakuntien messujen toteuttamiseen niin sovittaessa. (not translated)

    Students use of time and load

    Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio, johdantoluennot ja loppureflektio 6-10 h - Lukupäiväkirjan tuottaminen ja mahdolliset verkkokeskustelut itsenäisesti 44-48 h Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio ja johdantoluennot sekä mahdolliset verkkokeskustelut 9-13 h - Kirjatentin työstäminen kotitenttinä tai ryhmätenttiin valmistautuminen ja tentin toteuttaminen 41-46 h Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) 27 h opiskelijan työtä - Alkuorientaatio ja johdantoluennot 5-9 h - Messun valmistelu ja toteuttaminen tai messukäynti ja raportti 18-22 h (not translated)