• DTA01MS22POR Theology of helping and building a diaconal community DTA0105A20S-3007 03.10.2022-16.12.2022  5 credits  (F50sosd) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • are familiar with the arguments for a theological office
    • know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
    • know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
    • know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
    • know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
    • know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners
    Prerequisites and co-requisites
    Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja. (not translated)
    Course contents
    • the diaconal office
    • diaconal theology
    • diaconal objectives, organisation and working methods
    • development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
    • diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
    • community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work

    Name of lecturer(s)

    Ilona Kontinen

    Mode of delivery

    80% Face-to-face, 20% Distance learning

    Recommended or required reading

    Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus: - Tallenne diakonian teologiasta. - Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108 Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali: - Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026 - (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020) - Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018 - Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus 1: Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti Lähiopetus 2: Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opintojakson laajuus 5 op Tavoitteet: Opiskelija • tuntee virkateologian perusteet • osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta • tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla) • osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa • osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuun toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa • osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista Ydinsisällöt: • diakonian virka • diakonian teologia • diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot • jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta • diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa • yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet: Aktiivinen (pakollinen) osallistuminen orientaatioon ja kokoaviin työskentelyihin sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen hyväksytty/hylätty. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    03.10.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • F50sosd
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Kirkolliset opinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Ilona Kontinen, Mirva Heikkilä-Tyni

    Further information for students

    Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
    - sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
    - sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

    Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, Diaconal Work

    Unit location

    Pori

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Toteutuksen valinnaisena suoritustapana on opinnollistaminen, josta sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuulehtorin kanssa yhdessä. (not translated)

    Work placement(s)

    Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 toteutuskertaa). (not translated)

    Content periodicity

    DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla. (not translated)