• ERIPS22HKI Health promotion of special needs patients ERI0003A15S-3007 29.08.2022-09.09.2022  3 credits  (A47th) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija
    - osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
    - osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
    - osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
    - tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
    - ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
    - osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
    - osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
    - osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
    - tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
    - ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä (not translated)
    Prerequisites and co-requisites
    Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu (not translated)
    Course contents
    - salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
    - hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
    - köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
    - osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
    - vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo (not translated)
    Further information
    AHOT 12/2018
    Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Jaana Tilli

    Mode of delivery

    67% Face-to-face, 33% Distance learning

    Recommended or required reading

    •Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf •Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavuus Diakin kirjastoissa Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8 •Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0 •Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. Saatavuus Diakin kirjastoissa Saatavuus verkkoaineistona (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina - tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset - oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa - opiskelija oppii toimintansa perustana hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa - oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen - oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö) - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä - osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta Opintosuorituksen kuvaus - Lähiopetus - toiminnallinen opetus - Työelämäpäivä: seminaari - Kansanterveyspäivä 2022 / itsenäinen opiskelu - itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arvioitava suoritus: Prosessin arviointi, sähköinen oppimateriaalipaketti, seminaariesitys Numeraalinen arviointi: 5-1(hyl) (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    29.08.2022 - 09.09.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A47th
    Seats

    0 - 200

    Unit, in charge

    Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8) (not translated)

    Teacher(s)

    Jaana Tilli, Hanna Hovila, Julia Sahramäki

    Programme(s)

    BA in Health Care, Public Health Care

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko ryhmäprosessin toteuttaminen yksin, esitys sovitusti työelämässä tai toisessa opintojaksossa. Muiden oppimateriaalipaketteihin tutustuminen. (not translated)

    Work placement(s)

    Työelämäpäivät opintojakson alussa ja lopussa, opintokäynnit opintojakson aikana. Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana (not translated)