• GHO01VK23DIAK Gerontological clinical nursing GHO0105A20S-3003 09.01.2023-17.02.2023  5 credits  (A47shd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to analyse and assess changes in the vital functions and organs of the elderly
    • know how to act ethically as a specialist of gerontological clinical nursing by applying multidisciplinary information and good practices in an evidence-based manner
    • know how to assess the impact and quality of nursing and services
    • know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a customer’s/patient’s pharmacotherapy
    Prerequisites and co-requisites
    Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana). (not translated)
    Course contents
    • identifying and controlling acute situations
    • care and rehabilitation of chronic diseases
    • pharmacotherapy
    • multidisciplinary and evidence-based knowledge
    • ethicality
    • multidisciplinary activities
    • impact and quality of nursing and services
    Further information
    AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.  (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Aino-Maaria Kokkonen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Duodecim. https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/opk04630 Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593 Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M., & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.) Sanoma Pro Oy. Koivuranta-Vaara, P. (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Suomen kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2019/1996-terveydenhuollon-laatuopas Paltamaa J. (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-499-2 Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 Saarnio R., & Tuomikoski A. (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515 Voutilainen, P., & Tiikkanen, P. (2015). Gerontologinen hoitotyö. WSOY Oppimateriaalit. Schwab, U. (2020). Ikääntyneiden ravitsemus. Teoksessa Lääkärikirja Duodecim. Ikääntyneiden ravitsemussuositukset. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086 Schwab, U. & Hielm, S. (2020). Vireyttä seniorivuosiin: Ikääntyneiden ruokasuositus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/139415 Lahti, T., Pikkarainen, L., Partanen, J. P., Stenman, T., & Turunen, H. (2020). Päivystystilanteet kotihoidossa [Verkkokurssi]. Oppiportti. Duodecim. https://www.oppiportti.fi/op/dvk00209 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    - orientoiva luento/aloitusinfo - itsenäinen aineistoon perehtyminen - oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla) - interaktiivinen verkkokeskustelu - kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari (not translated)

    Assessment methods and criteria

    GHO0105A20S Gerontologinen kliininen hoitotyö 5 op Verkkokeskustelu ja etukäteistehtävät lääkäriluentoon (2 op): hyv-hyl Kehittämistehtävä (3 op): 1-5 Opponointi hyv-hyl Osallistuminen seminaariin hyv-hyl (kesäkurssilla sovelletusti) Diakin yleiset arviointikriteerit: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    09.01.2023 - 17.02.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A47shd
    • A49sha
    • Diak
    • E49sh
    • A50sh-lh
    • F49sh
    • I49sh
    • A49sh
    • A48sh
    Seats

    0 - 80

    Unit, in charge

    Terveysalan tutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Aino-Maaria Kokkonen, Tiina Takku

    Further information for students

    AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

    Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

    Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona tai osana 30 op:n kokonaisuutta (GHO01-GHO04). (not translated)

    Programme(s)

    BA in Health Care

    Unit location

    Diak joint implementation

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa) (not translated)

    Work placement(s)

    Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä Aloitusinfossa on mahdollisia työelämävieraita (not translated)

    Exam schedule

    Ei tenttiä (not translated)

    International connections

    Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho) (not translated)

    Students use of time and load

    Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op (not translated)

    Content periodicity

    Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus (not translated)