• HAR11HS22HKI (SOSKIR) Working life period/ practical training in client work/ in project work HAR1113A20S-3009 08.08.2022-25.11.2022  13 credits  (A51sosn, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija
    - osaa käyttää soveltaen keskeistä sosiaalilainsäädäntöä
    - osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä työorientaatiota asiakkaan kanssa työskennellessään
    - osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
    - osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
    - tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
    - osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
    - osaa arvioida palveluja käyttäjän ja hänen palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämisehdotuksia
    - osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
    - osaa vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
    - osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
    - osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen näkökulmasta (not translated)
    Further information
    AHOT 01/21
    AHOT-hakemuksen voit tehdä määräaikana Diakin ohjeistusten mukaisesti, jos osaamisesi vastaa sosiaaliohjauksen perusharjoittelun tavoitteita ja sinulla on sosiaaliohjauksen osaamista työelämästä. AHOT-testi on pakollinen osa prosessia. Muista ilmoitttautua ahot-testiin samalla kun teet ahot-hakemuksen.
    Ohjeet ahot-hakemuksen tekoon löydät seuraavasta linkistä:
    https://diak.screenstepslive.com/s/755/m/74749/l/838085-ahot-ohje-opiskelijalle (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Tarja Isomäki

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Suositeltava kirjallisuus: -Helminen, J. (toim.). (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita. -Talentia (2017). Arki, arvot ja etiikka. http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/ -Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit (2016). https://www.innokyla.fi/documents/1167850/5e8f1ef1-7a5b-4dfb-a629-0ea09dbfe904 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Sosiaalialan asiakastyön pitkäkestoisessa harjoittelussa toimit alussa työntekijöiden toimintaa seuraten, mutta jatkossa työntekijämäisesti toimien asiakastyössä. Harjoittelun päätyttyä olet perehtynyt harjoittelupaikkasi asiakastyöhön ja toimintaan kattavasti tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijana - osaat käyttää soveltaen keskeistä sosiaalilainsäädäntöä - osaat käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä työorientaatiota asiakkaan kanssa työskennellessäsi - osaat käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa - osaat dokumentoida ammatillisesti ja ymmärrät sen merkityksen asiakastyössä - tunnet tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaat toimia niiden mukaisesti - osaat verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaat toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä - osaat arvioida palveluja käyttäjän ja hänen palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämisehdotuksia - osaat toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa - osaat vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia - osaat tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä - osaat tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen näkökulmasta (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    08.08.2022 - 25.11.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A51sosn
    • A51sosd
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Small group(s)
    • Ryhmä 1: Harjoittelun 8.8.-14.10. suorittavat (Size: 200. Open university: 0.)
    • Ryhmä 2: Harjoittelun 19.9.-25.11. suorittavat (Size: 200. Open university: 0.)
    Teacher(s)

    Tarja Isomäki, Sanna-Maija Kohonen, Marianne Neuvonen, Susanna Tanskanen, Taina Heino, Severi Saihomaa, Jaana Rintala

    Further information for students

    Harjoittelumahdollisuudet ovat monipuoliset ja harjoittelupaikat ovat haastavia, joten harjoittelussa saatava osaaminen on keskeistä ammatillisessa kasvussasi. Voit lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu. Pääsääntöisesti harjoittelupaikat etsitään kontaktoiden potentiaalisia harjoittelupaikkoja. Harjoittelupaikkoja on mahdollista hakea myös sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista. Harjoittelusta vastaavat opettajat hankkivat tai hyväksyvät harjoittelupaikan. Mahdollinen harjoitteluhaastattelu harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista. Harjoittelupaikassa sinulla tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus. Harjoitteluasi ohjaavat opintojakson tavoitteet huomioiden aiemman osaamisesi. Opiskelijan, tylöelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan pääsääntöisesti etäyhteyksin.

    AHOT-hakemuksen voit tehdä määräaikana Diakin ohjeistusten mukaisesti, jos osaamisesi vastaa sosiaaliohjauksen perusharjoittelun tavoitteita ja sinulla on sosiaaliohjauksen osaamista työelämästä. AHOT-testi on pakollinen osa prosessia. Muista ilmoitttautua ahot-testiin samalla kun teet ahot-hakemuksen.
    Ohjeet ahot-hakemuksen tekoon löydät seuraavasta linkistä:
    https://diak.screenstepslive.com/s/755/m/74749/l/838085-ahot-ohje-opiskelijalle (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Helsinki

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita. Harjoittelu on mahdollista suorittaa työsuhteessa, mikäli harjoittelun tavoitteet sosiaalialan asiakastyön perusharjoitteluun toteutuvat esim. sosiaaliohjaajan sijaisuutena. (not translated)

    Work placement(s)

    HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä. Työskentelyssä painottuu asiakkaan kanssa tehtävä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksena. Harjoitteluun liittyy asiakas- ja yhteistyöpalavereita, asiakastyön dokumentointia ja yhteistyötä verkostossa ja moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelijana perehdyt harjoittelupaikassa käytössä oleviin asiakastyön menetelmiin sekä hallitset keskeisen harjoittelupaikan toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja toimintaan liittyvän palvelujärjestelmän. Harjoittelu on sinua ammatillisesti kehittävää. Harjoittelusi tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjaus ja kokoava loppureflektio. (not translated)

    Exam schedule

    Harjoitteluun ei sisälly tenttiä eikä harjoitteluraporttia, mutta harjoitteluaikana on mahdollista tehdä harjoittelupaikkaa ja opiskelijaa hyödyntäviä kirjallisia tehtäviä. (not translated)

    International connections

    Ensimmäinen sosiaalialan harjoittelusi voi toteutua vain Suomessa. (not translated)

    Students use of time and load

    Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio. Harjoittelun kokonaistunteihin sisältyvät myös harjoittelun suunnittelu, harjoitteluhaastattelu ja harjoittelun aloitusinfo ennen harjoittelun aloittamista. Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen. (not translated)

    Content periodicity

    Harjoittelun pituus on 10 viikkoa. (not translated)