• KEH05PK23HKI R and D and innovation work V KEH0505A15S-3007 09.01.2023-26.05.2023  5 credits  (A47th) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to apply health and wellbeing strategies in the planning, execution, assessment and development of public health nurse work and health promotion
    • know how to assess wellbeing and anticipatory data in the development of public health nurse work and health promotion
    • know how to develop public health nurse work in an initiative-rich and innovative manner while anticipating the needs of the society and working life
    • know how to carry out impact assessments
    • know how to report and publish their development activities
    • know how to develop their health communication competence
    Course contents
    • development in public health nurse work
    • a development-based and functional thesis
    • working life collaboration in development activities
    • health communications

    Name of lecturer(s)

    Elina Johansson

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Soveltuvin osin: Ahjo Communications 2017: Terveysviestintä ansaitsee ajatusjohtajia https://ahjocomms.fi/wp-content/uploads/2017/03/Terveysviestintä-ansaitsee-ajatusjohtajia.pdf Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) (2016). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2 ). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/tutkehopas Haarala, P 2014. Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Huovinen M & Siekkinen A 2016: Sosiaalisen median käyttö terveyden edistämisessä. Kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyö. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/115818/Huovinen_Miia_Siekkinen_Anu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Järvi U. 2014: Tautinen Media. Kustannus Oy Duodecim. (saatavilla myös e-kirjana) Kymäläinen H-R, Lakkala M, Carver E & Kamppari K. 2016: Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaa –verkoston julkaisu. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160099/Opas_projektity%C3%B6skentelyyn_2016.pdf?sequence=1 Matikainen J. & Huovila J. 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä. Duodecim 133, 1003–1007. http://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo13732 Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S 2017: Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Juvenes Print – Suomen yliopistopaino Oy. Tampere. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus, ohjattu yksilö- tai pienryhmätyöskentely seuraavien tavoitteiden saavuttamiseksi: - Osaa käyttää ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa kehittämistehtävässä - Osaa toimia yhteistyössä työelämän kanssa ja yhdistää teoriatietoa työelämän vaatimuksiin - Osoittaa kekseliäisyyttä ja innovatiivisuutta kehittäessään terveydenhoitajan työtä kehittämistehtävän kautta - Osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämistehtävän, joka on toiminnallinen, työelämälähtöinen ja edistää terveyttä - Osaa laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa kehittämistehtävän suunnitelman mukaisesti - Osaa raportoida kehittämistehtävän kirjoittamalla suurelle yleisölle verkossa julkaistavaksi tarkoitetun blogimuotoisen kirjoituksen, jossa osoittaa ammatillisen terveysviestinnän taitoja ja terveyden edistämisen asiantuntijuutta - Osaa esitellä ja julkistaa kehittämistehtävänsä julkistamistilaisuudessa Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat opintojaksolla työelämälähtöisen, toiminnallisen ja terveyttä edistävän kehittämistehtävän yksin tai pienissä ryhmissä. Kehittämistehtävässä käytetään ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelijat laativat projektisuunnitelman, jonka mukaisesti toteuttavat kehittämistehtävän. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa kehittämistehtävän raportin lyhyehkönä blogimuotoisena kirjoituksena opintojaksolla annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelijat esittelevät ja julkistavat kehittämistehtävät seminaarissa opintojakson päätteeksi. Blogikirjoitukset tarjotaan Diakin oman julkaisukanava Dialogin julkaistavaksi. Julkaisupäätöksen tekee Dialogin toimitus. Opiskelija voi tarjota Dialogissa julkaisemattomia kirjoituksia julkaistavaksi myös muihin kanaviin. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Kehittämistehtävän projektisuunnitelma ja toteutus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5. Blogikirjoitus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    09.01.2023 - 26.05.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A47th
    Seats

    0 - 200

    Unit, in charge

    Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8) (not translated)

    Teacher(s)

    Elina Johansson, Inga Klen, Jaana Tilli

    Programme(s)

    BA in Health Care, Public Health Care

    Unit location

    Helsinki

    R&D proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Work placement(s)

    Kehittämistehtävä on terveyden edistämiseen tai terveydenhoitajatyöhön liittyvää kehittämistoimintaa sekä näihin liittyyvää asiantuntijaviestintää yleisölle. (not translated)

    Students use of time and load

    Lähiopetus, ohjaus sekä kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi (projektisuunnitelma) 4 op:n eli 108 tunnin työpanos Blogikirjoitus ja siihen liittyvä ohjaus 1 op:n eli 27 tunnin työpanos (not translated)