• PERMS22OUL Family work and child welfare PER0005A20S-3018 12.09.2022-16.12.2022  5 credits  (I52sosd) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • understand the significance of the growth environment as a protective and risk factor
    • are familiar with the central operating environments and actors in child and family work and child welfare
    • are familiar with the central obligating legislation guiding child and family work as well as child welfare and know how to apply it
    • are familiar with the customer process in family work and the child welfare process
    • know how to document the customer process and the child welfare process.
    Course contents
    • protective and risk factors in the growth environment
    • the central operating environments in child and family work and child welfare
    • legislation governing child and family work and child welfare
    • systematic and inclusive documentation

    Name of lecturer(s)

    Tarja Tuovinen-Kakko

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Oppimateriaali löytyy Diaklesta. Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmätori, kirjallinen paritehtävä Opintosuorituksen kuvaus Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista, menetelmätorista, jonka opiskelijatiimit toteuttavat sekä paritehtävästä. Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio. Menetelmätorilla tiimit esittelevät (toiminnallisesti toteutettuna) erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf Tarkempi kuvaus arvioinnin perusteista: - opiskelija ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavat- ja riskitekijät - opiskelija tuntee sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja osaa soveltaa niitä - opiskelija tuntee perhetyön prosessin ja lastensuojeluprosessin - opiskelija ymmärtää monitoimijaisen yhteistyön merkityksen lapsi- ja perhetyössä - opiskelija ymmärtää perhetyön osana varhaista, ennaltaehkäisevää tukea ja lastensuojeluprosessia - opiskelija ymmärtää työmenetelmien ja työvälineiden tavoitteellisen käytön asiakastyössä - opiskelija ymmärtää suunnitelmallisen ja osallistavan dokumentoinnin merkityksen perhetyössä ja lastensuojelussa Arviointi pohjautuu paritehtävän arvosanaan sekä hyväksyttyyn menetelmätorille tehtävien menetelmien suunnitteluun ja toteutukseen. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    12.09.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • I52sosd
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Tarja Tuovinen-Kakko, Sirpa Salmela

    Further information for students

    AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.

    AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
    Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Oulu

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA, sovitaan aina etukäteen: Opiskelija, jolla on aiempaa koulutusta ja/tai työkokemusta, voivat korvata paritehtävän testillä, joka tehdään opintojakson aikana. Tästä sovitaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa opintojakson alussa. (not translated)

    Work placement(s)

    Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja. (not translated)

    Exam schedule

    Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa. Vaihtoehtoinen testi suoritetaan opintojakson aikana. (not translated)

    Students use of time and load

    Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste. (not translated)

    Content periodicity

    Opintojakso sisältää lähi- ja etäopetusta, joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Opintojakson lopussa opiskelijat toteuttavat menetelmätorin. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa. (not translated)