Tarja Isomäki
Face-to-face
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita. Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita. Oppimateriaalien saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta: https://libguides.diak.fi/mydiak/sos01 Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla. (not translated)
Tavoitteet Opiskelija • tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä • osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa • osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä. Ydinsisällöt • sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta • sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla • osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät • voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät Toteutus: Menetelmäluennot ja harjoitteet Tiimitehtävä Työelämäyhteistyö Opintosuorituksen kuvaus Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan jo aiemmin lukukaudella muodostetun (AIK01 opinnoissa) opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus. Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti. Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti. Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille. (not translated)
Arvioinnin perusteet: Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa työorientaatioita ja -otteita, osallistuu tiimin työskentelyprosessiin työelämässä ja videon työstämiseen. Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella (hyväksytty-hylätty) (not translated)
Tuition in Finnish
05.09.2022 - 25.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 100
Sosionomitutkinnot (not translated)
Tarja Isomäki, Susanna Tanskanen, Tiina Lintunen
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata. (not translated)
BA of Social Services, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work
Helsinki
Hyväksytty/Hylätty
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA: Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva. (not translated)
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa. (not translated)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. (not translated)
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana. (not translated)