• VAP02VK23DIAK Structural work, development of communities and networks VAP0205Y22S-3001 16.01.2023-24.03.2023  5 credits  (Y53sosva) +-
    Learning outcomes of the course
    Students will be able to
    - analyse structural changes in communities and their impacts
    - analyse factors that promote empowerment and resilience at individual and community level
    - develop citizen-centred and community-based practices and networks in social and health services
    - develop structural and preventive work practices and advocacy in social and health services

    Name of lecturer(s)

    Jari Helminen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1 Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6 Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474 Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    - Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    16.01.2023 - 24.03.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • Y53sosva
    Seats

    0 - 50

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Jari Helminen, Marianne Nylund, Keijo Piirainen

    Further information for students

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
    - analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
    - kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
    - kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla (not translated)

    Programme(s)

    Effective case management and councelling in social and health services

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon. (not translated)

    Work placement(s)

    Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan. - Ennakko-oppimistehtävä: Osallisuus –teemainen itsekorjaava testi, joka tehdään opiskelijakohtaisesti - Oppimistehtävä: Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä. Ryhmä valitsee joko oppimistehtävän vaihtoehdon A tai B. 1) Kaavoituksen hyvinvointi- ja terveysvaikutukset asuinalueella 2) Alueen / kaupungin hyvinvointikertomus: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen (not translated)

    Students use of time and load

    Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia. - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)

    Content periodicity

    - Opetus ja ohjaus - Ennakko-oppimistehtävän palautus - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti) - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän palautus (not translated)