• VAP04VS23DIAK Performance and impact assessment in case management and councelling VAP0405Y22S-3001 01.08.2023-31.12.2023  5 credits  (Y53sosva) +-
    Learning outcomes of the course
    Students will be able to
    - analyse assessment approaches in health and social services
    - analyse evidence-based methods and their application in health and social services
    - document the work practices and methods of case management and councelling
    - develop inclusive assessment methods for case management and councelling

    Name of lecturer(s)

    Jari Helminen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä [Lappeenrannan tekninen yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664). Lappeenrannan teknillinen yliopisto. (väitöskirja). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-859-3 Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M., & Leskelä, R-L. (2020). (toim.). Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5 Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    - Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    01.08.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date

    01.03.2023 - 19.03.2023

    Group(s)
    • Y53sosva
    Seats

    0 - 50

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Jari Helminen, Hannu Piiroinen

    Further information for students

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
    - analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
    - dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
    - kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä (not translated)

    Programme(s)

    Effective case management and councelling in social and health services

    Unit location

    Diak joint implementation

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon. (not translated)

    Work placement(s)

    Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön - Ennakko-oppimistehtävä: Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen siirtyminen hyvinvointialueelle asiakkaiden näkökulmasta – vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä) - Oppimistehtävä (tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta): 1. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistarpeet – PESTEL-analyysi kehittämistoiminnan lähtökohtana (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä) 2. Valittuun kehittämiskohteeseen vaikutusten arviointisuunnitelman laatiminen, jossa kuvataan, mitä arvioidaan, miksi arvioitaan, miten arvioidaan (arvioinnin käytännöt, menetelmät ja välineet), miten arviointi toteutetaan (mm. kuka ja milloin), miten arviointitieto analysoidaan ja mihin ja miten arviointitietoa käytetään (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä) (not translated)

    Students use of time and load

    - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)

    Content periodicity

    - Opetus ja ohjaus - Ennakko-oppimistehtävän palautus - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti) - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän palautus (not translated)