Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Etäopetus
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Syyslukukausi 2021
1. Digistartti
2. Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
3. Lukukausivastaavan ryhmätapaamiset
4. Itsenäinen työskentely: esittelyvideon tekeminen itsestä ja oma kehittymissuunnitelma
5. Pienryhmän vertaismentorointitapaamiset (3 krt 2t)
6. Opintojakson materiaalien opiskelu
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Syksyllä 2021 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.
Opintojakson toteutus jakautuu koulutuksen aikana kahdelle lukukaudelle:
Osa 1. syksy 2021 (2 op)
Osa 2. syksy 2022 (3 op).
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2021 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- suorittanut digistartti-kokonaisuuden
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin
- tehnyt esittelyvideon itsestä ja tutustunut opiskelijakollegoiden videoihin sekä käynyt keskustelua vertaisryhmässä
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt pienryhmän vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
Etäopetus
Englanti
18.01.2022 - 28.02.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Terveysalan tutkinnot
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Master’s Degree Programme in People-centered and Innovative Leadership in Health Services
2 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Etäopetus
To be added
Individual learning: literature and assignment
Pair work: design, implementation and evaluation of one co-creation process
Collaborative work shop
Englanti
01.03.2022 - 20.05.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
0 - 66
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
Terveysalan tutkinnot
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Master’s Degree Programme in People-centered and Innovative Leadership in Health Services
5 op
5 op
0-5
1.3. at 3 pm - 5 pm (EET)
Orientation
1.3. - 28.3. Individual learning, literature
1.Co-creation in theory and practise
2.Leadership in interdisciplinary collaboration with service users in public, private and 3rd sector
29.3. at 3 pm - 5 pm (EET)
Guidance for the pair work
29.3. - 15. 5.2022
Collaboration process in selected organization/network
3. Leadership in organizational change processes and co-creation methods
4. Leading and evaluating co-creation processes in organizations and networks
5. Promotion of the co-creation process outcomes to innovative practices
18.5. at 12.00 am - 4 pm (EET) work shop with working life partners
Etäopetus
Hujala A, Mustonen E, Klinga C, Lammintakanen J, Laulainen S & Taskinen, H. (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9.
Koivisto, J. & Tiirinki, H. (toim.) (2020) Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-908-0
Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus vai molemmat? Diak. Puheenvuoro 32. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-371-1
Perälä, M-L., Halme, N. & Nykänen, S. (2012).?Lasten, nuorten ja perheiden palveluja yhteensovittava johtaminen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Orientaatioluento ja työskentely verkkovälitteisesti
- Käsitekirjallisuus
- Verkkokeskustelut materiaalien pohjalta (opiskelijaryhmät ja vertaispalaute)
- Verkko-ohjaus
- Ryhmäkeskustelu verkossa
- Yhteiskehittämisen paja verkossa
- Oman oppimisen arviointi ja reflektointi
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty
Suomi
06.10.2021 - 10.12.2021
0 - 50
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson oppimistehtävät linkittyvät työelämäkumppaneiden asiakkuuksiin ja toimintaympäristöihin.
- monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistamine, palvelukartta ja asiakkuussegmentit
- yhteiskehittämisen paja
Opintojakson laajuus on 5 op (5x26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
Käsitekirjallisuus, itsenäinen työskentely ja ryhmäkeskustelu1 op
Yksilötehtävät ja vertaiskeskustelut verkossa sekä niihin liittyvä kirjallisuus 3 op
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely 0,5 op
Ryhmätyöskentely, yhteiskehittämisen paja ja oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Opintojakson toteutus
Opintojakso toteutuu verkkokurssina ajalla 6.10. - 10.12.2021 seuraavasti.
Lokakuu
6.10.2021 klo 12.00 - 15.00 Ryhmän yhteinen opetus: orientaatio opintojaksoon ja teoreettiset lähtökohdat
7.10. - 15.10.2021 Yksilötyöskentely ja ryhmäkeskustelu: orientoituminen ja keskeiset käsitteet - materiaalien opiskelu ja käsitemäärittely
16.10. - 2.11.2021 Yksilötehtävä: monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, canvaksen ja tiivistyksen palautus 2.11.2021.
Marraskuu
3.11.2021 klo 12.00 - 14.00 Ryhmäohjaus seuraavaan työskentelyvaiheeseen
4.11. - 25.11.2021 Palvelukartta, yksilötehtävä: monitoimijainen palvelujärjestelmä. Palvelukartan palautus 25.11.2021
25.11.- 30.11.2021 Ryhmätyöskentely. Tiivistyksen palautus 30.11.2021.
Joulukuu
1.12.2021 klo 12.00 - 15.00. Yhteiskehittämisen paja: asiakaslähtöisten palveluiden integraatio- ja muutosprosessien johtaminen ja kehittäminen - tulevaisuuden palvelupolut.
7. Oman oppimisen arviointi ja reflektointi - tiivistelmä, palautus 10.12.2021.
Opiskelija on suorittanut opintojakson hyväksytysti kun hän on:
- osallistunut orientaatioon ja ohjaukseen
- suorittanut kirjalliset yksilötehtävät hyväksytysti
- työskennellyt ryhmässä opintojakson suunnitelman mukaisesti
- osallistunut yhteiskehittämisen pajaan
- arvioinut ja refelektoinut omaa oppimistaan opintojaksossa kirjallisesti
Etäopetus
- Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0.
https://libguides.diak.fi/oskeopas
1. Orientoiva luento (Diakin Diakle-alusta, collaborate)
2. Itsenäinen työskentely
3. Seminaarit
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Olli Vesterinen, Anne Määttä, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Päivi Niiranen-Linkama, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
10 op
10 op
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä (= 267 tuntia).
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Opintojaksossa opiskelija tuottaa oman opinnäytetyösuunnitelmansa kirjallisuushakujen ja tietokantojen pohjalta sekä tekee yhteistyötä työelämätoimijoiden kanssa opinnäytetyöaiheensa mukaisesti.
Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn 4 kertaa (oman tekstin esittäminen ja ryhmän muiden jäsenten töiden lukeminen ja kommentointi sovitusti eri vaiheissa) sekä kirjoittanut hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman.
Etäopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Olli Vesterinen, Anne Määttä, Jaana Tilli, Marja-Liisa Läksy, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Päivi Niiranen-Linkama, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Terveysalan tutkinnot
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
10 op
0-5
Etäopetus
Suomi
18.08.2021 - 17.12.2021
0 - 50
Atte Kollanus, Anna Liisa Karjalainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
3 op
0-5
Etäopetus
Ahola, Godenhjelm, & Lehtinen (2002). Kysymisen taito: surveylaboratorio lomaketutkimusten kehittämisessa. Helsinki: Tilastokeskus.
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vehkalahti (2008). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Tammi.
Vilkka (2007). Tutki ja mittaa. Helsinki: Tammi.
Diaklessa oleva materiaali
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)
Itsenäinen työskentely
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Suomi
18.08.2021 - 17.12.2021
0 - 50
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)
Itsenäinen työskentely 133 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 10 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Ryhmäohjaus kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävästä: 2 tuntia
Opintojakso alkaa 17.8. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuteen
2) Kirjallisuuskatsaus. Opiskelijan pitää suorittaa oppimistehtävä hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Opiskelijan tulee suorittaa kummankin osuuden tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy.
Tietotestien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Etäopetus
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Suomi
07.02.2022 - 03.04.2022
13.09.2021 - 17.10.2021
Marianne Nylund, Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Terveysalan tutkinnot
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022
Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia
Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)
Etäopetus
Suomi
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
0-5
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelminä
- luento
- ryhmäkeskustelut
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Opintojakson arvioinnin perusteina ovat:
- opiskelijan osallistuminen aikaan sidottuun ohjaukseen, opetukseen ja työpajaan
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- blogikirjoitus ryhmässä
- työelämämentorointiprosessin toteutuminen oman työelämämentorin kanssa
Suomi
24.08.2022 - 16.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
1 op
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksossa ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö toteutuu:
- työelämämentorointiprosessissa
- alumnipaneelissa
- yksilöllisessä työskentelyssä
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
-
Opintojakson laajuus on 3 opintopistettä (3 x 26,7 tuntia = 80 tuntia)
Opintojakson sisältö jaksottuu seuraavasti:
- lukukausivastaavan ja opon tunnit kerran kuukaudessa ajalla 24.8. - 16.11.2022
- kansalliset ja kansainväliset kompetenssit, yhteistyö ja verkostot - luento ja materiaalit
- ryhmätyöskentely liittyen ammatilliseen kehittymiseen, jossa tuotetaan blogikirjoitus ryhmän yhteisessä prosessissa
- urasuunnittelun työpaja
- työelämämentorointiprosessi
Hyväksytty suoritus: Opiskelija on hyväksytysti suorittanut opintojakson eri osiot.
Hylätty suoritus:
-Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson ohjaukseen, opetukseen, ryhmätyöskentelyyn
-Opiskelija ei ole kirjoittanut ryhmässä blogikirjoitusta
-Opiskelija ei ole toiminut mentorointiprosessissa aktorina
Etäopetus
Suomi
22.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Reija Paananen, Arja Koski, Aki Kaskinen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Etäopetus
Suomi
07.09.2022 - 31.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Etäopetus
Suomi
29.08.2022 - 20.01.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Minna Valtonen, Titta Riihimäki, Jouko Porkka, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Päivi Vuokila-Oikkonen, Reija Paananen, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Erja Hänninen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Eija Pehkonen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Taina Heino, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
10 op
10 op
0-5
Etäopetus
Opiskelija hyödyntää koulutuksen aikana sisäistämäänsä kirjallisuutta sekä tekemiään tietohakuja.
Opintojakson opetusmenetelmät:
- Yksilö/parityöskentely
- Seminaarityöskentely, jossa toteutuvat sekä ohjaajien antama pariohjaus ja vertaisohjaus
- Julkaisuseminaari
- Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
Opinnäytetyö arvioidaan numeraalisesti.
Suomi
24.08.2022 - 21.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Olli Vesterinen, Marja-Liisa Läksy, Anne Määttä, Jaana Tilli, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Päivi Niiranen-Linkama, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
10 op
10 op
0-5
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opinnäytetyöt tehdään yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja ne palvelevat työn ja työelämän kehittämistä.
Kypsyysnäyte 11.11.2022
Kevään 2023 kypsyysnäytteen aikataulu julkistetaan syksyllä 2022.
-
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (10 x 26,7 tuntia = 267 tuntia).
Työskentely opintojaksossa toteutuu opinnäytetyöntekijöiden yksilö/parityönä sekä kolmessa seminaarissa, jossa jokainen esittää omaa työtään sekä antaa vertaispalautetta sovitusti ryhmän muille opiskelijoille. Erikseen sovitaan opponointivuorot, jolloin saadaan kokemusta julkaisuseminaareihin.
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
OPINNÄYTETYÖN ARVIOINTIKRITEERIT (YAMK-tutkinto)
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aiheen ajankohtaisuus ja merkitys työelämän kehittämisessä on perusteltu puutteellisesti. Aiheenvalinnan perustelu opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta on niukkaa.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoituksen määrittelemisessä, tavoitteenasettelussa ja tehtävän rajaamisessa on selkeitä puutteita.
TIETOPERUSTA JA TIEDON-
HANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteiden ja viitekehyksen määrittelyssä on puutteita. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin ei ole käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty suppeasti ja yksipuolinen. Lähdekritiikki on niukkaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu niukasti ja se ei kaikilta osin ole tarkoituksenmukainen.
Tutkimus, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on puutteellista eikä kaikilta osin työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessin tavoitteellisuudessa, suunnitelmallisuudessa ja eettisyydessä on ollut puutteita. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut sattumanvaraista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat epäjohdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty suppeasti. Työ tuottaa niukasti uusia ratkaisuja ja tuloksia työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan puutteellisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin ei pohdita.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy niukasti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä ei esitetä tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli ei ole sujuvaa ja siinä on virheitä. Ilmaisutapa vaihtelee eikä ole kaikilta osin työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on paikoin epäjohdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä poikkeavat monin paikoin ammattikorkeakoulun ohjeista.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on puutteellinen viestinnän ja ammatillisen
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltu työelämän ja alan kehittämisen näkökulmasta. Aiheenvalintaa on perusteltu selkeästi opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu selkeästi. Tehtävän rajaaminen on perusteltu tarkoituksenmukaisesti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty selkeästi. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty tarkoituksenmukaisesti. Lähdekritiikki on asianmukaista.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu selkeästi ja se on tarkoituksenmukainen työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on tarkoituksenmukaista ja työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja eettinen. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut tarkoituksenmukaista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty monipuolisesti. Työ tuottaa uusia ratkaisuja ja tuloksia, joita voidaan hyödyntää työelämän kehittämisessä.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan eri puolilta.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy selkeästi oman asiantuntijuuden TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja lähes virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat pääsääntöisesti ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on tarkoituksenmukainen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja innovatiivinen ja se on työelämän ja alan kehittämisen näkökulmista merkittävä. Aiheenvalintaa on perusteltu monipuolisesti opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tehtävän rajaaminen on perusteltu asiantuntevasti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty monipuolisesti ja kriittisesti. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty asiantuntevasti.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähdekritiikki on asiantuntevaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu monipuolisesti ja kriittisesti ja se on toimiva työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on asiantuntevaa ja hallittua.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja vastuullinen. Prosessissa näkyy syvällinen eettinen ajattelu. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut suunnitelmallista ja aktiivista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat analyyttisiä, hyvin argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty syvällisesti. Työn tulokset ja ratkaisut soveltuvat sellaisinaan työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan ja analysoidaan monipuolisesti.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy monipuolisesti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään ja innovoidaan tuloksiin perustuvia tutkimus- ja kehittämishaasteita
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja selkeä.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on innovatiivinen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista.
Etäopetus
Suomi
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Atte Kollanus, Heidi Silvan
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
3 op
0-5
Etäopetus
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Atte Kollanus
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
0-5
Etäopetus
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Tietotestit 5 kpl
Itsenäinen työskentely
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Suomi
03.10.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022.
Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa
Itsenäinen työskentely 131 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)
Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.
Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 tietotestit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy.
Tietotestien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty