Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Etäopetus
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Syyslukukausi 2022
1. Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
2. Lukukausivastaavan ryhmätapaamiset
3. Itsenäinen työskentely: esittelyvideon tekeminen itsestä ja oma kehittymissuunnitelma
4. Pienryhmän vertaismentorointitapaamiset (3 krt 2t)
5. Opintojakson materiaalien opiskelu
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Suomi
08.08.2022 - 31.07.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Alumnipaneeli
Vertaismentorointiryhmät
Opintojaksossa ei ole tenttejä
-
Syksyllä 2022 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2022 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei olet tehnyt pyydettyjä tehtäviä: osallistunut online-tapaamisiin, tehnyt esittelyvideota, tehnyt henkilökohtaista kehittämissuunnitelmaa, osallistunut vertaismentorointiryhmään eikä opiskellut pyydettyjä materiaaleja
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin
- tehnyt esittelyvideon itsestä ja tutustunut opiskelijakollegoiden videoihin sekä käynyt keskustelua vertaisryhmässä
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt pienryhmän vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelminä
- luento
- ryhmäkeskustelut
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Opintojakson arvioinnin perusteina ovat:
- opiskelijan osallistuminen aikaan sidottuun ohjaukseen, opetukseen ja työpajaan
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- blogikirjoitus ryhmässä
- työelämämentorointiprosessin toteutuminen oman työelämämentorin kanssa
Suomi
24.08.2022 - 16.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Arja Koski, Arja Suikkala
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
1 op
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksossa ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö toteutuu:
- työelämämentorointiprosessissa
- alumnipaneelissa
- yksilöllisessä työskentelyssä
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
-
Opintojakson laajuus on 3 opintopistettä (3 x 26,7 tuntia = 80 tuntia)
Opintojakson sisältö jaksottuu seuraavasti:
- lukukausivastaavan ja opon tunnit kerran kuukaudessa ajalla 24.8. - 16.11.2022
- kansalliset ja kansainväliset kompetenssit, yhteistyö ja verkostot - luento ja materiaalit
- ryhmätyöskentely liittyen ammatilliseen kehittymiseen, jossa tuotetaan blogikirjoitus ryhmän yhteisessä prosessissa
- urasuunnittelun työpaja
- työelämämentorointiprosessi
Hyväksytty suoritus: Opiskelija on hyväksytysti suorittanut opintojakson eri osiot.
Hylätty suoritus:
-Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson ohjaukseen, opetukseen, ryhmätyöskentelyyn
-Opiskelija ei ole kirjoittanut ryhmässä blogikirjoitusta
-Opiskelija ei ole toiminut mentorointiprosessissa aktorina
Etäopetus
Kirjallisuus on luettavissa Diakle-oppimisalustalla
Luento-opetus
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Opintopiiri
Työpaja
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on suorittanut määritellyt tehtävät hyväksytysti ja osallistunut online-tapaamisiin.
Suomi
22.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Reija Paananen, Arja Koski, Aki Kaskinen
Opintojakson osiot opiskellaan annetussa järjestyksessä, prosessinomaisesti koska ne linkittyvät myös kronologisesti toisiinsa (oppimistehtävät rakentuvat aina edellisen tehtävän pohjalta)
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
Hyväksytty/Hylätty
-
-Työelämäkumppanit osallistuvat työpajatyöskentelyyn
- Oppimistehtävien teemat nousevat työelämän tarpeista
-
-
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (= 134 tuntia)
25.8. Orientaatio ja työskentelyn aloitus sekä ohjaus opintojakson osoioihin 1 ja 2.
6.10. luento, ohjauskeskustelu sekä orientaatio opintojakson osioihin 3 ja 4
16.11. Työpajatyöskentely
Etäopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla
Luento
Opetuskeskustelut
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Työpaja
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Arvioinnin lähtökohtana on, että opiskelijat:
- osallistuvat aikaan sidottuun opetukseen
- suorittavat hyväksytysti oppimistehtävät osioissa 1, 2 ja 3
Tehtävien arviointikriteerit on kirjattu Diakleen kunkin oppimistehtävän yhteyteen.
Suomi
07.09.2022 - 31.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
3 op
5 op
0-5
-
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävässä
Opintojaksossa ei ole tenttejä
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=134 tuntia)
Opintojakso alkaa 7.9. klo 15.00-18.00 Kurssin orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen: Tutkimukseen perustuva tieto ja menetelmät johtamisessa hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi
5.10. klo 15.00-18.00 Monitoimijaisen yhteistyöverkoston johtaminen ja kehittäminen
20.10.klo 15.00-18.00 Työpaja: työhyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen
Etäopetus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- osallistunut online opetus- ja ohjaustilanteisiin
- tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän 1.
- tehnyt hyväksytysti tehtävän 2. eli ryhmätehtävän (työskennellyt ryhmässä sekä toteuttanut siihen kuuluvan yksilökeskustelun valitsemansa johtajan kanssa)
- osallistunut työpajaan
Oppimistehtävien arviointikriteerit ovat näkyvissä Diaklessa tehtäväkohtaisesti.
Suomi
09.01.2023 - 03.03.2023
19.09.2022 - 09.10.2022
Olli Vesterinen, Anne Määttä, Ville Päivänsalo, Arja Koski
Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta.
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
5 op
0-5
Opintojaksoon ei ole suunniteltu valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
12.1. klo 15.00-18.00 Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen muutoksessa
Yksilötehtävä: 12.1. - 1.2.2023, tehtävän palautus tehtäväkansioon sekä sovitun osion tallentaminen yhteiselle keskustelualueelle viimeistään 1.2.
9.2. klo 15.00-18.00 Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen, ryhmätehtävän käynnistyminen
Ryhmätehtävä 9.2. - 28.2.2023, tehtävän palautus viimeistään 28.2. tehtäväkansioon.
1.3. klo 15.00-18.00 Työpaja: Yhteensovittava johtaminen monialaisissa verkostoissa
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, eikä ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä tai palauttanut tehtäviä lainkaan.
O
Etäopetus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Diaklealustalla.
Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja
Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän, työskennellyt ryhmässä ja tehnyt osaltaan ryhmätehtävän sekä osallistunut yhteiskehittämisen työpajaan.
Tehtävien arviointikriteerit on määritelty tehtäväksi antojen yhteydessä Diaklessa. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä -periaatteella.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty -periaatteella.
Suomi
27.03.2023 - 26.05.2023
19.09.2022 - 09.10.2022
0 - 100
Anne Määttä, Arja Koski, Hanna Hovila
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Toteutukseen ei ole suunniteltu ennalta valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijat toimivat yhteiskehittämisen prosesseissa työelämän eri alueilla. Tämä työskentely liittyy ryhmätehtävään.
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Kv-yhteyden rajoittuvat englanninkieliseen oppimateriaaliin.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia) ja ajoittuu viikoille 13-21.
29.3. klo 15.00-18.00 opintojakson orientaatioluennot ja työskentelyn käynnistyminen
30.3. - 11.4. yksilötehtävä: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä. Tehtävän palautus 10.4. mennessä Diaklen palautuskansioon.
11.4. klo 15.00-18.00 Yhteiskehittämisprosessin suunnittelu ja siihen liittyvä ohjaus
13.4. - 25. 5. Yhteiskehittämisen prosessien toteutus ja reflektio
26.5. klo 15.00-18.00 Yhteiskehittämisen paja
Etäopetus
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla
1.Seminaarityöskentelyssä toteutuvat ohjaajien antama ohjaus sekä vertaisohjaus opiskelijaryhmän kesken
2. Itsenäinen työskentely
3. Kirjallinen ohjaava palaute
Tavoitteet
Opiskelija:
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Opintojakson on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut ohjaukseen seminaariryhmissä ja tehnyt opinnäytetyösuunnitelman (tutkimus-/kehittämissuunnitelma) Diakin ohjeiden ja kriteerien mukaisesti.
Suomi
29.08.2022 - 20.01.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Minna Valtonen, Titta Riihimäki, Jouko Porkka, Linda Hublin, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Päivi Vuokila-Oikkonen, Reija Paananen, Heidi Zitting, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Erja Hänninen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Taina Heino, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
10 op
10 op
Hyväksytty/Hylätty
-
Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja työtä, toimintaympäristöjä, yhteisöjä ja johtamista kehittäviä tutkimuksia tai kehittämishankkeita.
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
-
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (=267 tuntia)
Opintojakson aikaan sidottu ohjaus ja opetus:
1.9. klo 15.00-18.00 aloitus
6.9. OSKE-tori
21.-22.9.klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
26.-27.10. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
30.11.-1.12. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
18.-19.1. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
Jokainen seminaariryhmä kokoontuu neljä kertaa syksyn 2022 aikana.
Tarkempi ohjeistus Diakle-oppimisalustalla.
Etäopetus
Suomi
16.01.2023 - 02.06.2023
19.09.2022 - 09.10.2022
Titta Riihimäki, Päivi Vuokila-Oikkonen, Sakari Kainulainen, Keijo Piirainen, Minna Valtonen, Jouko Porkka, Linda Hublin, Marianne Nylund, Olli Vesterinen, Jaana Tilli, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Aleksis Toro, Heidi Zitting, Heini Kapanen, Hannu Piiroinen, Erja Hänninen, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Hanna-Leena Huttunen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
10 op
0-5
Etäopetus
Opiskelija hyödyntää koulutuksen aikana sisäistämäänsä kirjallisuutta sekä tekemiään tietohakuja.
Opintojakson opetusmenetelmät:
- Yksilö/parityöskentely
- Seminaarityöskentely, jossa toteutuvat sekä ohjaajien antama pariohjaus ja vertaisohjaus
- Julkaisuseminaari
- Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
Opinnäytetyö arvioidaan numeraalisesti.
Suomi
24.08.2022 - 31.07.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Jouko Porkka, Titta Riihimäki, Linda Hublin, Olli Vesterinen, Marja-Liisa Läksy, Anne Määttä, Jaana Tilli, Susanna Hyväri, Susanna Kallakorpi, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Arja Koski, Päivi Niiranen-Linkama, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
10 op
10 op
0-5
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opinnäytetyöt tehdään yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja ne palvelevat työn ja työelämän kehittämistä.
Kypsyysnäyte 11.11.2022
Kevään 2023 kypsyysnäytteen aikataulu julkistetaan syksyllä 2022.
-
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (10 x 26,7 tuntia = 267 tuntia).
Työskentely opintojaksossa toteutuu opinnäytetyöntekijöiden yksilö/parityönä sekä kolmessa seminaarissa, jossa jokainen esittää omaa työtään sekä antaa vertaispalautetta sovitusti ryhmän muille opiskelijoille. Erikseen sovitaan opponointivuorot, jolloin saadaan kokemusta julkaisuseminaareihin.
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
OPINNÄYTETYÖN ARVIOINTIKRITEERIT (YAMK-tutkinto)
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aiheen ajankohtaisuus ja merkitys työelämän kehittämisessä on perusteltu puutteellisesti. Aiheenvalinnan perustelu opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta on niukkaa.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoituksen määrittelemisessä, tavoitteenasettelussa ja tehtävän rajaamisessa on selkeitä puutteita.
TIETOPERUSTA JA TIEDON-
HANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteiden ja viitekehyksen määrittelyssä on puutteita. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin ei ole käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty suppeasti ja yksipuolinen. Lähdekritiikki on niukkaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu niukasti ja se ei kaikilta osin ole tarkoituksenmukainen.
Tutkimus, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on puutteellista eikä kaikilta osin työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessin tavoitteellisuudessa, suunnitelmallisuudessa ja eettisyydessä on ollut puutteita. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut sattumanvaraista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat epäjohdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty suppeasti. Työ tuottaa niukasti uusia ratkaisuja ja tuloksia työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan puutteellisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin ei pohdita.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy niukasti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä ei esitetä tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli ei ole sujuvaa ja siinä on virheitä. Ilmaisutapa vaihtelee eikä ole kaikilta osin työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on paikoin epäjohdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä poikkeavat monin paikoin ammattikorkeakoulun ohjeista.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on puutteellinen viestinnän ja ammatillisen
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltu työelämän ja alan kehittämisen näkökulmasta. Aiheenvalintaa on perusteltu selkeästi opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu selkeästi. Tehtävän rajaaminen on perusteltu tarkoituksenmukaisesti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty selkeästi. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty tarkoituksenmukaisesti. Lähdekritiikki on asianmukaista.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu selkeästi ja se on tarkoituksenmukainen työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on tarkoituksenmukaista ja työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja eettinen. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut tarkoituksenmukaista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty monipuolisesti. Työ tuottaa uusia ratkaisuja ja tuloksia, joita voidaan hyödyntää työelämän kehittämisessä.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan eri puolilta.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy selkeästi oman asiantuntijuuden TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja lähes virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat pääsääntöisesti ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on tarkoituksenmukainen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja innovatiivinen ja se on työelämän ja alan kehittämisen näkökulmista merkittävä. Aiheenvalintaa on perusteltu monipuolisesti opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tehtävän rajaaminen on perusteltu asiantuntevasti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty monipuolisesti ja kriittisesti. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty asiantuntevasti.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähdekritiikki on asiantuntevaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu monipuolisesti ja kriittisesti ja se on toimiva työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on asiantuntevaa ja hallittua.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja vastuullinen. Prosessissa näkyy syvällinen eettinen ajattelu. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut suunnitelmallista ja aktiivista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat analyyttisiä, hyvin argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty syvällisesti. Työn tulokset ja ratkaisut soveltuvat sellaisinaan työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan ja analysoidaan monipuolisesti.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy monipuolisesti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään ja innovoidaan tuloksiin perustuvia tutkimus- ja kehittämishaasteita
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja selkeä.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on innovatiivinen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista.
Etäopetus
Suomi
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Atte Kollanus, Anna Liisa Karjalainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
3 op
0-5
Etäopetus
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Atte Kollanus
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
2 op
0-5
Etäopetus
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Verkkotentit 6 kpl
Itsenäinen työskentely
Verkkotentit (6) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Suomi
29.09.2022 - 31.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022.
Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
Itsenäinen työskentely 131 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)
Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.
Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä molemmat verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden verkkotentin hyväksytysti, opintojakso päättyy.
Verkkotenttien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty
1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Etäopetus
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Suomi
27.02.2023 - 12.05.2023
19.09.2022 - 09.10.2022
Marianne Nylund, Eveliina Hellas, Hannu Piiroinen, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Helsinki
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely 12.3. mennessä
1. oppimistehtävän palautus 16.4.2023 mennessä.
Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon 12.3. päättyvän kyselyn perusteella).
2. oppimistehtävän palautus 14.5.2023 mennessä.
Oppimistehtävien uusintamahdollisuudet Diakin rästipäivinä.
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo 1 tunti
Työpajatyöskentely 4 tuntia
Itsenäinen työskentely 130 tuntia
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Etäopetus
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Syyslukukausi 2023
Yksilötyöskentely
- Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
- Asiantuntijuusvideo
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Ryhmätyöskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Suomi
15.08.2023 - 31.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Arja Koski
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Diakin yhteinen toteutus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
- YAMK-Alumnien tapaaminen
- Vertaismentorointiprosessi
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Syksyllä 2023 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2023 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole tehnyt pyydettyjä tehtäviä eikä osallistunut opintojakson online-tapaamisiin eikä vertaismentorointityöskentelyyn.
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin.
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin.
- tehnyt asiantuntijuusvideon, tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin sekä osallistunut vertaismentorointityöskentelyyn ryhmän sopimuksen mukaisesti.
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia).
- opiskellut opintojakson materiaalin.
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Etäopetus
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelminä
- luento
- ryhmäkeskustelut
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Opintojakson arvioinnin perusteina ovat:
- opiskelijan osallistuminen aikaan sidottuun ohjaukseen, opetukseen ja työpajaan
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- blogikirjoitus ryhmässä
- työelämämentorointiprosessin toteutuminen oman työelämämentorin kanssa
Suomi
23.08.2023 - 03.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Arja Koski
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Tämän kyseisen opintojakson valinnainen toteutustapa on kuvattu opintojakson oppimisalustalla.
Työelämäyhteistyö toteutuu:
- työelämämentorointiprosessissa
- alumnipaneelissa
- yksilöllisessä työskentelyssä
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
-
Opintojakson laajuus on 3 opintopistettä (3 x 26,7 tuntia = 80 tuntia)
Opintojaksoon sisältyvät ryhmävastaavan ja opon tunnit sekä ohjausta urasuunnitteluun ja blogikirjoituksen tekemiseen.
Opintojakso käynnistyy 23.8. klo 16.30-18.00 lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson sisältö jaksottuu seuraavasti:
- ryhmävastaavan ja opon tunnit kerran kuukaudessa
- kansalliset ja kansainväliset kompetenssit, yhteistyö ja verkostot - luento ja materiaalit
- ryhmätyöskentely liittyen ammatilliseen kehittymiseen, jossa tuotetaan blogikirjoitus ryhmän yhteisessä prosessissa
- urasuunnittelun työpaja
- työelämämentorointiprosessi
Hyväksytty suoritus: Opiskelija on hyväksytysti suorittanut opintojakson eri osiot.
Hylätty suoritus:
-Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson ohjaukseen, opetukseen, ryhmätyöskentelyyn
-Opiskelija ei ole kirjoittanut ryhmässä blogikirjoitusta
-Opiskelija ei ole toiminut mentorointiprosessissa aktorina
Etäopetus
Suomi
28.08.2023 - 12.11.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
0 - 333
Sakari Kainulainen, Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Etäopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.
Luento
Opetuskeskustelut
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Työpaja
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Arvioinnin lähtökohtana on, että opiskelijat:
- osallistuvat aikaan sidottuun opetukseen
- suorittavat hyväksytysti oppimistehtävät osioissa 1, 2 ja 3
Tehtävien arviointikriteerit on kirjattu Diakleen kunkin oppimistehtävän yhteyteen.
Suomi
06.09.2023 - 22.10.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
0 - 333
Sakari Kainulainen, Anne Määttä, Reija Paananen, Arja Koski, Keijo Piirainen
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Diakin yhteinen toteutus
4 op
5 op
0-5
Valinnainen suoritustapa ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä.
Opintojaksossa ei ole tenttejä
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=134 tuntia).
6.9. klo 15.00-18.00
Kurssin orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen.
Tutkimukseen perustuva tieto ja menetelmät johtamisessa hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi
4.10. klo 15.00-18.00
Monitoimijaisen yhteistyöverkoston johtaminen ja kehittäminen
19.10.klo 15.00-18.00
Työhyvinvointi ja johtamisosaamisen kehittyminen
Etäopetus
Suomi
16.08.2023 - 28.01.2024
01.03.2023 - 19.03.2023
Minna Valtonen, Marianne Nylund, Olli Vesterinen, Jaana Tilli, Satu Kajander-Unkuri, Ari Nieminen, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Miina Kaartinen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Arja Suikkala
MasterSchool
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen, Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
10 op
10 op
0-5
Etäopetus
Opiskelija hyödyntää koulutuksen aikana sisäistämäänsä kirjallisuutta sekä tekemiään tietohakuja.
Opintojakson opetusmenetelmät:
- Yksilö/parityöskentely
- Seminaarityöskentely, jossa toteutuvat sekä ohjaajien antama pariohjaus ja vertaisohjaus
- Julkaisuseminaari
- Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
Opintojakson arviointi perustuu:
- opinnäytetyöseminaareihin osallistumiseen
- hyväksyttyyn opinnäytetyöhön ja sen esittämiseen seminaarissa/erikseen sovitussa tilaisuudessa työelämässä
- yhden opinnäytetyön opponointiin
- hyväksyttyyn kypsyyskokeeseen
Opinnäytetyö arvioidaan numeraalisesti.
Suomi
22.08.2023 - 21.01.2024
01.03.2023 - 19.03.2023
Titta Riihimäki, Päivi Vuokila-Oikkonen, Sakari Kainulainen, Keijo Piirainen, Minna Valtonen, Jouko Porkka, Linda Hublin, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Aleksis Toro, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Heini Kapanen, Erja Hänninen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Harri Kostilainen
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Diakin yhteinen toteutus
10 op
10 op
0-5
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opinnäytetyöt tehdään yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja ne palvelevat työn ja työelämän kehittämistä.
Julkaisuseminaarit 13.11.2023 klo 9.00-18.00.
Kypsyyskoe 16.11.2023
Kevään 2024 julkaisuseminaarit ja kypsyyskokeen aikataulu julkistetaan syksyllä 2023.
-
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (10 x 26,7 tuntia = 267 tuntia).
Työskentely opintojaksossa toteutuu opinnäytetyöntekijöiden yksilö/parityönä sekä kolmessa seminaarissa, jossa jokainen esittää omaa työtään sekä antaa vertaispalautetta sovitusti ryhmän muille opiskelijoille. Erikseen sovitaan opponointivuorot, jolloin saadaan kokemusta julkaisuseminaareihin.
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
OPINNÄYTETYÖN ARVIOINTIKRITEERIT (YAMK-tutkinto)
Hyväksyttyyn opinnäytetyöhön vaaditaan että kaikki osa-alueet ovat vähintään tasolla yksi.
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aiheen ajankohtaisuus ja merkitys työelämän kehittämisessä on perusteltu puutteellisesti. Aiheenvalinnan perustelu opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta on niukkaa.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoituksen määrittelemisessä, tavoitteenasettelussa ja tehtävän rajaamisessa on selkeitä puutteita.
TIETOPERUSTA JA TIEDON-
HANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteiden ja viitekehyksen määrittelyssä on puutteita. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin ei ole käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty suppeasti ja yksipuolinen. Lähdekritiikki on niukkaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu niukasti ja se ei kaikilta osin ole tarkoituksenmukainen.
Tutkimus, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on puutteellista eikä kaikilta osin työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessin tavoitteellisuudessa, suunnitelmallisuudessa ja eettisyydessä on ollut puutteita. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut sattumanvaraista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat epäjohdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty suppeasti. Työ tuottaa niukasti uusia ratkaisuja ja tuloksia työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan puutteellisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin ei pohdita.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy niukasti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä ei esitetä tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli ei ole sujuvaa ja siinä on virheitä. Ilmaisutapa vaihtelee eikä ole kaikilta osin työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on paikoin epäjohdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä poikkeavat monin paikoin ammattikorkeakoulun ohjeista.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on puutteellinen viestinnän ja ammatillisen
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltu työelämän ja alan kehittämisen näkökulmasta. Aiheenvalintaa on perusteltu selkeästi opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu selkeästi. Tehtävän rajaaminen on perusteltu tarkoituksenmukaisesti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty selkeästi. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty tarkoituksenmukaisesti. Lähdekritiikki on asianmukaista.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu selkeästi ja se on tarkoituksenmukainen työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on tarkoituksenmukaista ja työhön soveltuvaa.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja eettinen. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut tarkoituksenmukaista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty monipuolisesti. Työ tuottaa uusia ratkaisuja ja tuloksia, joita voidaan hyödyntää työelämän kehittämisessä.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan eri puolilta.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy selkeästi oman asiantuntijuuden TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään tuloksiin perustuvia uusia tutkimus- ja kehittämishaasteita.
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja lähes virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja työn luonteeseen sopiva.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat pääsääntöisesti ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on tarkoituksenmukainen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista
TEHTÄVÄN MERKITYS TYÖELÄMÄLLE
Aiheenvalinta
Aihe on ajankohtainen ja innovatiivinen ja se on työelämän ja alan kehittämisen näkökulmista merkittävä. Aiheenvalintaa on perusteltu monipuolisesti opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen kannalta.
Tehtävänasettelu
Työn tarkoitus ja tavoitteenasettelu on perusteltu monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tehtävän rajaaminen on perusteltu asiantuntevasti.
TIETOPERUSTA JA TIEDONHANKINTA
Käsitteellistäminen:
Käsitteet ja viitekehys on määritelty monipuolisesti ja kriittisesti. Ilmiön yhteyttä laajempaan kontekstiin on käsitelty asiantuntevasti.
Tietoperusta ja lähteiden hyödyntäminen:
Kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähdekritiikki on asiantuntevaa.
MENETELMIEN JA PROSESSIN HALLINTA
Metodologiset valinnat:
Menetelmällisen lähestymistavan valinta on perusteltu monipuolisesti ja kriittisesti ja se on toimiva työn aiheen kannalta.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät:
TKI-menetelmien käyttö sekä eettisyyden ja luotettavuuden arviointi on asiantuntevaa ja hallittua.
Opinnäytetyön prosessi
Prosessi on ollut tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja vastuullinen. Prosessissa näkyy syvällinen eettinen ajattelu. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut suunnitelmallista ja aktiivista.
TULOKSET JA NIIDEN HYÖDYNTÄMINEN SEKÄ ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN
Tulokset ja johtopäätökset:
Tulosten esittäminen, pohdinta ja johtopäätökset ovat analyyttisiä, hyvin argumentoituja ja johdonmukaisia. Eettisiä kysymyksiä on käsitelty syvällisesti. Työn tulokset ja ratkaisut soveltuvat sellaisinaan työelämän kehittämiseen.
Tulosten hyödyntäminen:
Tulosten hyödyntämistä työelämän kehittämisessä perustellaan monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tulosten yhteyttä aikaisempiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin pohditaan ja analysoidaan monipuolisesti.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Työssä näkyy monipuolisesti oman asiantuntijuuden ja TKI-osaamisen kehittyminen. Työssä esitetään ja innovoidaan tuloksiin perustuvia tutkimus- ja kehittämishaasteita
KIELI, RAKENNE JA VIESTINTÄ
Kieli:
Opinnäytetyön kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Ilmaisutapa on yhtenäinen ja selkeä.
Rakenne:
Opinnäytetyön rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Ulkoasu, tekstin asettelu ja lähteiden merkintä ovat ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaiset.
Tulosten viestintä:
Julkistaminen on innovatiivinen viestinnän ja ammatillisen vaikuttavuuden näkökulmista.
Etäopetus
Suomi
17.08.2023 - 15.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
0 - 333
Atte Kollanus, Lena Segler-Heikkilä
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Diakin yhteinen toteutus
3 op
0-5
Etäopetus
Suomi
17.08.2023 - 15.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Atte Kollanus
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Diakin yhteinen toteutus
2 op
0-5
Etäopetus
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Opintojakson infoluento
Avainluennot 5 kpl
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä)
Verkkotentit 4 kpl
Itsenäinen työskentely
Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta.
Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/)
Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän ja kahden verkkotentin keskiarvosta.
Suomi
27.09.2023 - 31.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Lena Segler-Heikkilä, Satu Kajander-Unkuri, Eveliina Hellas, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
MasterSchool
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän.
Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023.
Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 31.12.2023.
Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
Avainluennot Zoomissa:
4.10. klo 15-16
10.10. klo 15-16
23.10. klo 15-16
24.10. klo 15-16
31.10. klo 15-16
Itsenäinen työskentely 129 tuntia:
1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Tutkimusetiikka 24 tuntia
5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia
Opintojakson aikana järjestetään Zoomissa QA-tunnit viikoilla 45-48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.
Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty