Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Etäopetus
Suomi
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Jari Helminen
Koulutus
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
2 op
0-5
Etäopetus
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla
1.Seminaarityöskentelyssä toteutuvat ohjaajien antama ohjaus sekä vertaisohjaus opiskelijaryhmän kesken
2. Itsenäinen työskentely
3. Kirjallinen ohjaava palaute
Tavoitteet
Opiskelija:
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Opintojakson on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut ohjaukseen seminaariryhmissä ja tehnyt opinnäytetyösuunnitelman (tutkimus-/kehittämissuunnitelma) Diakin ohjeiden ja kriteerien mukaisesti.
Suomi
29.08.2022 - 20.01.2023
01.03.2022 - 18.03.2022
Minna Valtonen, Titta Riihimäki, Jouko Porkka, Olli Vesterinen, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Päivi Vuokila-Oikkonen, Reija Paananen, Heini Kapanen, Sakari Kainulainen, Erja Hänninen, Arja Koski, Ville Päivänsalo, Hanna-Leena Huttunen, Keijo Piirainen, Eija Pehkonen, Jari Helminen, Mika Alavaikko, Arja Suikkala, Taina Heino, Harri Kostilainen
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
10 op
10 op
Hyväksytty/Hylätty
-
Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja työtä, toimintaympäristöjä, yhteisöjä ja johtamista kehittäviä tutkimuksia tai kehittämishankkeita.
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
-
Opintojakso on laajuudeltaan 10 op (=267 tuntia)
Opintojakson aikaan sidottu ohjaus ja opetus:
1.9. klo 15.00-18.00 aloitus
6.9. OSKE-tori
21.-22.9.klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
26.-27.10. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
30.11.-1.12. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
18.-19.1. klo 15.00-18.00 seminaariryhmät
Jokainen seminaariryhmä kokoontuu neljä kertaa syksyn 2022 aikana.
Tarkempi ohjeistus Diakle-oppimisalustalla.
Etäopetus
Suomi
08.08.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Atte Kollanus, Heidi Silvan
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
3 op
0-5
Etäopetus
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Tietotestit 5 kpl
Itsenäinen työskentely
Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Suomi
26.09.2022 - 29.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Satu Kajander-Unkuri, Arja Suikkala
Koulutus
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
5 op
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022.
Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa
Itsenäinen työskentely 131 tuntia:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia
Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)
Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.
Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 tietotestit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin
5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy.
1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Etäopetus
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Alahuhta, M. & Niemelä, E. (2017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:2107, s. 6–17. https://doi.org/10.23990/sa.60620
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. (Työ-paperi33/2017). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gussler, M. (2016). Suomi nuorten kasvuympä-ristönä – 25 vuoden seuranta vuonna 1987 syntyneistä nuorista aikuisista. (Raportti 9). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/130947
Saari, J. (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudea-mus. Linkki e-kirjaan (Ellibs-kokoelma, lataus HAKA-tunnuksella). Painettu version teoksesta Diakin kirjastossa. https://diak.finna.fi/Record/diana.106172
Lisäksi opintojaksolla käytetään vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimusta, jonka opiskelija valitsee oppimistehtäviensä sisällön perusteella.
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkintoohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.
Suomi
22.08.2022 - 07.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Jari Helminen, Hannu Piiroinen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida globaaleja ja paikallisia yhteiskunnallisia muutoksia ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- analysoida syrjäytymiseen ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja prosesseja
- analysoida kompleksisia ilmiöitä ja ilmiöiden keskinäisriippuvuuksia
- soveltaa ja kehittää osallisuutta edistäviä menetelmiä sosiaali- ja terveys-alan työssä ja asiakas- ja palveluohjauksessa
Koulutus
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Helsinki
5 op
0-5
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Huono-osaisuus ja palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistaminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Tapauskuvaus eriarvoisuuteen ja huono-osaisuuteen vaikuttavista tekijöistä (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
- 23.8.2022 klo 16.15–18 (opetus)
- 29.8.2022 ennakko-oppimistehtävän palautus
- 31.8.2022 15–18 (opetus)
- 14.9.2022 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 29.9.2022 klo 16.15–18 (opetus)
- 29.9.2022 oppimistehtävän palautus
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.