Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Etäopetus
Dijkman, B., Mikkonen, I., & Roodbol, P. (2019). Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. (Saatavilla e-kirjana Diakin kirjastosta)
Nummela O., Juujärvi S., & Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Service in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Syyslukukausi 2023
Yksilötyöskentely
- Digistartti
- Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool)
- Asiantuntijuusvideo
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Ryhmätyöskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin.
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin.
- tehnyt asiantuntijuusvideon, tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin sekä osallistunut vertaismentorointityöskentelyyn ryhmän sopimuksen mukaisesti.
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia).
- opiskellut opintojakson materiaalin.
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Suomi
15.08.2023 - 31.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Minna Valtonen
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
2 op
0-5
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
- Vertaismentorointi
- Yamk-alumnien tapaaminen
Syksyllä 2023 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2023 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Etäopetus
- Agdal, R., Midtgard, I.H. & Russell, C. (2020). Asset Based Community Development: How to Get Started. A Booklet for Residents. Western Norway University of Applied Sciences. https://www.abundantcommunity.com/asset-based-community-development-how-to-get-started/
- Keskitalo, E. (2020). Osallistavan tutkimuksen ja kehittämisen teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia. Teoksessa J. Helminen (toim.) Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (s. 22–35) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
- Keskitalo, E., Habiyakare, E. & Vanto, S. (2021). Universities and Businesses Co-creating Sustainable Communities for the Future. Experiences and Results from the BUSCO Project. Diak Puheenvuoro 39. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0
- Phillips, R., & Pittman, R. H. (Eds.). (2014). An introduction to community development (2nd ed.). New York: Routledge.
- Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
- Roivainen, I. & Ranta-Tyrkkö, S. (2016). Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press global.
Sekä muu oppimistehtäviä tukeva kirjallisuus.
Verkossa tapahtuva opetus ja ohjaus (Zoom)
Ohjattu itsenäinen työskentely (orientoiva yksilötehtävä/essee)
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä.
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Kriteerit löytyvät Diakin sivuilta: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Suomi
15.08.2023 - 15.10.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
0 - 333
Minna Valtonen, Jouko Porkka
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Orientoiva yksilötehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Orientoiva tehtävä (yksilötehtävän käynnistäminen)
Opetus ja ohjaus
Tiimitehtävän työstäminen
Luento-opetus ja ohjaus
Tehtävien palautus ja reflektio
Etäopetus
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Ville Päivänsalo
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Addy, T. (2019). Community Practice and Critical Community Research: Perspectives from Conviviality and the CABLE Approach. Diaconia, 10(2), 161–180. https://doi.org/10.13109/diac.2019.10.2.161
Haugen, H. M., Kivle, B. T., Addy, T., Kessel, T. B., & Klaasen, J. (2022). Developing just and inclusive communities: Challenges for diakonia/Christian social practice and social work. Regnum.
Heiskanen, S., Lehtineva, E., Rautio, H. & Siirto, U. (2022) Yhteisönrakentajan muistikirja. Diak Opetus 9. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Porkka, J. & Pentikäinen, M. (2013). Community of the Future. Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. Diaconia University of Applied Sciences B Reports 57. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Thitz, P. (2019). Seurakunta osallisuuden yhteisönä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A Tutkimuksia 40. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Verkossa ja lähiopetuksena tapahtuva opetus ja ohjaus
Ohjattu itsenäinen työskentely opetuskertojen välillä
Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
Yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Päivi Thitz
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
4 op
0-5
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.
Yksilötehtävät ja niihin liittyvät työskentelyt
Tiimitehtävä ja tehtävän ohjaus
Yhteisöllinen jakaminen ja kirjallisen tiimitehtävän palautus
Opintojakson suoritus edellyttää osallistumista lähiopetukseen Diak Helsingin kampuksella, ohjaukseen, työskentelyihin ja tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti. Tiimitehtävän hyväksyttävä suoritus edellyttää tehtävässä etenemistä ohjeistettujen vaiheiden mukaisesti ja kehittämistavoitteiden mukaista teoreettisen kirjallisuuden hyödyntämistä. Tiimitehtävän kirjallisen raportin palautus 10.3.2024.
Etäopetus
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Ville Päivänsalo
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Etäopetus
Suomi
16.08.2023 - 28.01.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Marianne Nylund, Varpu Wiens, Jaana Tilli, Ari Nieminen, Päivi Thitz, Susanna Kallakorpi, Reija Paananen, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Sakari Kainulainen, Lena Segler-Heikkilä, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Miina Kaartinen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Arja Suikkala
Master School
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen, Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
10 op
10 op
0-5
Etäopetus
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Minna Valtonen, Varpu Wiens, Marianne Nylund, Jaana Tilli, Ari Nieminen, Susanna Kallakorpi, Päivi Thitz, Reija Paananen, Heidi Zitting, Hannu Piiroinen, Marja Katisko, Sakari Kainulainen, Lena Segler-Heikkilä, Ville Päivänsalo, Arja Koski, Miina Kaartinen, Keijo Piirainen, Jari Helminen, Arja Suikkala
Master School
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen, Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
10 op
0-5
Etäopetus
Suomi
17.08.2023 - 15.12.2023
01.03.2023 - 19.03.2023
Atte Kollanus
Master School
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen, Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
3 op
0-5
Etäopetus
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Opintojakson infoluento
Avainluennot 5 kpl
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä)
Verkkotentit 4 kpl
Itsenäinen työskentely
Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta.
Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): Tehtävä sisältää kaksi osiota, jotka kummatkin arvioidaan 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/). Molempien osioiden tulee olla vähintään 1, jotta tehtävä on kokonaisuudessaan hyväksytty.
Opintojakson arvosana vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla muodostuu kahden verkkotentin ja oppimistehtävän kahden osioin keskiarvosta.
Suomi
27.09.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Marja Katisko, Satu Kajander-Unkuri, Eveliina Hellas, Arja Suikkala
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän.
Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti, viimeistään 31.12.2023.
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023.
Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 31.12.2023.
Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)
Avainluennot Zoomissa:
4.10. klo 15-16
10.10. klo 15-16
23.10. klo 15-16
24.10. klo 15-16
31.10. klo 15-16
Itsenäinen työskentely 129 tuntia:
1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Tutkimusetiikka 24 tuntia
5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia
Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Etäopetus
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
11.10.2023 - 29.10.2023
Marianne Nylund, Eveliina Hellas, Hannu Piiroinen, Arja Suikkala
Master School
Arvot, yhteisöt ja etiikka
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.