AJA01VS21DIAK (toteutus 2) Suomen kirkon lähihistoria (2 op)
Toteutuksen tunnus: AJA0102A15S-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
11.10.2021 - 12.11.2021
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Jattu
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
A45sosdA45sosd
-
A45sosnA45sosn
-
E45sosdE45sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta
Sisältö
- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin
Luento-opetus:
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä tai muista kristillisistä liikkeistä
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle noin 15 minuutin mittaisilla havainnollistetuilla esityksillä tai verkkokurssilla oppimisalustalle tallennetun työn avulla.
- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Helsinki: Kirjapaja.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2: kirjatentti koti- tai verkkotenttinä
Tentittävät teokset:
- Joko (ensisijainen vaihtoehto): Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. Espoo: W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.
Oppimateriaalit
•Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•tai
•Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Herätysliiketehtävässä:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Kirjoista käytettävät sivut tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.
Kirjatetentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5