• AJA02VK22DIAK 1 Ajankohtaiset teologiset suuntaukset AJA0202A15S-3038 24.01.2022-25.02.2022  2 op  (A46sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
    - tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja
    Opintojakson sisältö
    - ajankohtaiset teologiset suuntaukset
    - ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu
    Lisätiedot
    AHOT 12/2018
    Yliopistolliset teologian opinnot

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Helena Kauppila

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Kirjallisuus valitaan näistä: 1. Helppolukuisimmat Arikka, L. (2021). Dialogi pelastaa maailman ja muita oivalluksia käymistäni keskusteluista. Kirjapaja. (Huom. ilmestyy 15.3.2021) Heinimäki, Jaakko (2010), Kerettiläisen käsikirja. Mitä jokaisen harhaoppiseksi haluavan olisi syytä tietää. Helsinki: Kirjapaja. Heinimäki, Jaakko (2012), Kafekismus. Helsinki: Kirjapaja. Heinimäki, Jaakko & Jolkkonen, Jari (2008). Luterilaisuuden ABC. Synkkä ja harmaa sanakirja. Helsinki: Edita. Heinimäki, Jaakko ja Kariranta, Kaisa (2016), Tapakristityn tyylikirja – Miten elää ja kuolla kristillisesti? Helsinki: Kirjapaja. Raittila, Kaisa. (2020). Yhteyden rakentajat — Kohti kaikille avointa kirkkoa. Kirjapaja. Ratinen, Teemu (2015), Synnistä Jumalan lahjaksi. Muuttuva seksuaalisuus ja usko. Helsinki: Kirjapaja. 2. Vaativuudeltaan keskitasoiset Ahola, Minna ym. toim. (2006). Taivaallista seksiä. Kristinusko ja seksuaalisuus. Helsinki: Tammi. (laaja artikkelikokoelma, hyvä 2-3 hengen ryhmälle) Asikainen, Susanna & Uusmäki, Elisa toim. (2019), Sukupuoli Raamatun maailmassa. SESJ 117. Helsinki: Suomen Eksegeettinen Seura. Borg, Marcus J. (2016), Kristinuskon sydän - uudelleen löydetty usko. Suom. Kari Kuula. Helsinki: Tomas von Martens. Hagman, Patrik (2016), Vastarintausko. Helsinki: Kirjapaja. Heikka, Mikko (2014), Vapaina ja tasavertaisina. Ihmisoikeudet uskontojen näkökulmasta. Helsinki: Kirjapaja. Heikka, Mikko (2018), Uskonnot kohtaavat. Mahdollisuus parempaan maailmaan? Helsinki: Gaudeamus. Hellqvist, E. & Komulainen, J. (toim.) (2020). Henkisyyttä ja mielenrauhaa. Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Gaudeamus. Hyrck, Matti (2003). Ihmismieli ja Jumala psykoanalyysin valossa. Helsinki: Kirjapaja. Hytönen, Maarit toim. (2017). Perhe ja avioliitto muutoksessa. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 127. Kainulainen, Pauliina toim. (2007), Pyhän kosketus luonnossa. Johdatus kristilliseen ekoteologiaan. Helsinki: Kirjapaja. Kainulainen, Pauliina (2013), Metsän teologia. Helsinki: Kirjapaja. Kainulainen, Pauliina (2019), Suuren järven syvä hengitys. Luontosuhde ja kokonainen mieli. Helsinki: Kirjapaja. Kainulainen, Pauliina & Mäkinen, Aulikki (2006), Näen Jumalan toisin, kristinuskon feministisiä tulkintoja. Helsinki: Kirjapaja. Kuula, Kari (2012), Kotona kristinuskossa. Helsinki: Kirjapaja. Latvus, Kari, Häkkinen, Sakari ja von Weissenberg, Hanne (2010), Köyhien Raamattu. Helsinki: Kirjapaja. Luomanen, Petri, Huttunen, Niko ja Virtanen, Kalevi (2017), Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Helsinki: Kirjapaja. Myllykoski, Matti & Lundgren, Svante (2005). Murhatun Jumalan varjo. Antisemitismi kristinuskon historiassa. Helsinki: Yliopistopaino. Pihkala, Juha ja Valtaoja, Esko (2004). Nurkkaan ajettu Jumala? Keskustelukirjeitä uskosta ja tiedosta. Helsinki: Kirjapaja. Pihkala, Juha ja Valtaoja, Esko (2010). Tiedän uskovani, uskon tietäväni. Helsinki: Kirjapaja. Pihkala, Panu. (2010). Luonto ja Raamattu. Kristillisen ympäristökasvatuksen juurilla. Lasten Keskus. Pihkala, Panu (2017), Päin helvettiä – Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja. (huom. pääpaino psykologiassa, vain lopun epilogi selkeästi teologinen) Sadinmaa, Kai (2016), Kymmenen käskyä kirkolle. Helsinki: Into-kustannus. Tsokkinen, Anni toim. (2019), Taantuvan tasa-arvon kirkko. Puheenvuoroja miesvallan varjosta. Helsinki: S&S. Vikström, Björn (2016), Monta rakkautta – Seksuaalisuuden, parisuhteen ja avioliiton teologia. Helsinki: Kirjapaja. 3. Käsitteistöltöön vaativimmat Ahonen, Johanna & Vuola, Elina toim. (2015), Uskonnon ja sukupuolen risteyksiä. Helsinki: SKS. Buber, M. (1993). Minä ja Sinä. Suom. Jukka Pietilä. (Alkuteos Ich und Du, 1923). WSOY. Näreaho, Leo (2010). Tiede, uskonto ja tietoisuus. Filosofista rajankäyntiä. STKSJ 265. Helsinki: Suomen teologinen kirjallisuusseura. Saarinen, Risto 2020. Oppi toivosta. Helsinki: Gaudeamus. Salminen, Joona toim. (2013) Ihminen, uskonto ja luonnontieteet. Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran symposiumissa marraskuussa 2012 pidetyt esitelmät. STKSJ 277. Helsinki: STKS. Vainio, Olli-Pekka & Kemppainen, Lauri (toim. 2014), Modernin teologian suuntauksia. Helsinki: Kirjapaja. Visala, Aku (2010), Mitä tiede ei voi kertoa sinulle? Kauniainen: Perussanoma.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus: •Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen •Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä •Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota Opintosuorituksen kuvaus Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön) Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin •Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin. Luento-opetus Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä liveverkkoluentojen ja tallenteiden avulla ajankohtaisiin teologisiin suuntauksiin. Opiskelija valitsee kuudesta aiheesta neljä, joihin perehtyy tarkemmin. Kirjallisuus Opiskelija valitsee opettajan antamasta kirjaluettelosta yhden kirjan, johon perehtyy tarkemmin. Kirjan antia reflektoidaan opiskelijoiden muodostamassa kirjallisuuspiirissä, joka kokoontuu 1-2 kertaa opintojakson aikana. Kirjat on jaettu kategorioihin "helppolukuiset/vaativuudeltaan keskitasoiset/käsitteistöltään vaativimmat". Oppimistehtävä Opiskelija kokoaa oppimansa oppimispäiväkirjan muotoon. Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Numeerinen 1-5

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    24.01.2022 - 25.02.2022

    Ilmoittautumisaika

    13.09.2021 - 05.10.2021

    Ryhmä(t)
    • A46sosd
    • I46shd
    • A45shd
    • Diak
    • F46sosd
    • I46sosd
    • A46sosn
    • F45shd
    Paikkoja

    0 - 70

    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Helena Kauppila

    Koulutus

    Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Diakin yhteinen toteutus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso toteutuu verkossa ja on toteutustavaltaan hyvin joustava ja sopii hyvin monenlaisiin elämäntilanteisiin. Valinnaisesta suoritustavasta voi keskustella vastuulehtorin kanssa, mutta lähtökohtaisesti opintojakson muoto itsessään mahdollistaa jo hyvin joustavan opiskelemisen tavan.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Luennot 10 h Kirjallisuus ja kirjallisuuspiiri 30 h Oppimispäiväkirjan työstäminen 14 h

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla

    Hyvä

    Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla

    Kiitettävä

    Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla