• AJA02VS22DIAK 2 Ajankohtaiset teologiset suuntaukset AJA0202A15S-3042 10.10.2022-18.11.2022  2 op  (A47sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
    - tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja
    Opintojakson sisältö
    - ajankohtaiset teologiset suuntaukset
    - ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu
    Lisätiedot
    AHOT 12/2018
    Yliopistolliset teologian opinnot

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Kati Jansa

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava. Saatavuus Diakin kirjastossa Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus: •Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen •Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä •Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota Opintosuorituksen kuvaus Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön) Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin •Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin. Luento-opetus - Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä •Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta •Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin - Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi: Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä. Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä. Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin. Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi. Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta. Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä. Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Numeerinen 1-5

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.10.2022 - 18.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A47sosd
    • A47sosn
    • Diak
    • E47sosd
    Paikkoja

    0 - 50

    Vastuuyksikkö

    Kirkolliset opinnot

    Opettaja(t)

    Kati Jansa

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Diakin yhteinen toteutus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta vaihtoehtoinen suoritustapa: Tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.