• AKEMK22HKI (SOSKIR) Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AKE0105A20S-3017 07.02.2022-01.04.2022  5 op  (A52sosv, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
    - osaa käyttää selkokieltä
    - osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
    - tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
    - osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
    Opintojakson sisältö
    - vuorovaikutustaidot
    - alan ammattietiikka
    - moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
    - selkokieli
    - ryhmätoiminta
    - työturvallisuuden perusteet
    - ammatillinen reflektiotaito
    Lisätiedot
    Opintojaksoon sisältyy 2 op kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat)

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Sanna-Maija Kohonen

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/344887 Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilöstön ammattieettiset ohjeet. Talentia.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään alkuvaiheen kriteereitä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    07.02.2022 - 01.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    13.09.2021 - 05.10.2021

    Ryhmä(t)
    • A52sosv
    • A52sosn
    • A52sosd
    Paikkoja

    0 - 200

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Pienryhmät
    • A-ryhmä (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    • B-ryhmä (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Sanna-Maija Kohonen, Hanna Laurila, Sampo Sivula

    Lisätietoja opiskelijoille

    Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan. Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä 1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. 2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus. 3. Toinen seuraavista Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. 4. Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/344887