• AKEMK23HKI-SOSKIR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AKE0105A20S-3027 06.02.2023-31.03.2023  5 op  (A54sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
    - osaa käyttää selkokieltä
    - osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
    - tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
    - osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
    Opintojakson sisältö
    - vuorovaikutustaidot
    - alan ammattietiikka
    - moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
    - selkokieli
    - ryhmätoiminta
    - työturvallisuuden perusteet
    - ammatillinen reflektiotaito
    Lisätiedot
    Opintojaksoon sisältyy 2 op kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat)

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Sanna-Maija Kohonen

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään alkuvaiheen kriteereitä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    06.02.2023 - 31.03.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • A54sosd
    • A54sosn
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Pienryhmät
    • A-ryhmä (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    • B-ryhmä (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Sanna-Maija Kohonen, Hanna Laurila, Päivi Pässilä

    Lisätietoja opiskelijoille

    Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan. Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä 1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. 2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus. 3. Toinen seuraavista Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. tai Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. 4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9