• AMM01MS22HKI (SH) Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A20S-3035 22.08.2022-02.12.2022  3 op  (A52sh) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja
    - tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia
    - tuntee projektitoiminnan perusteet
    - tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt
    - tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita
    - tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
    Opintojakson sisältö
    - tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
    - tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
    - kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla
    - projektitoiminta
    - palvelumuotoilu
    - konseptointi
    - tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
    - tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina
    Lisätiedot
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    Mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Jaana Puurunen

    Toteutustapa

    34% Lähiopetus, 66% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Näiden oppimateriaalien saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta (kopioi linkki): http://libguides.diak.fi/mydiak/amm01. Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura. Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia- Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu sisältökuvaus: •tiedonkäsitykset ja tiedonlajit •tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki •kehittämistutkimus •tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet •tutkimusraportti tekstilajina Tarkennetut tavoitteet: Opiskelija -hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin -tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen -tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua -ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa -osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 02.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A52sh
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Terveysalan tutkinnot

    Opettaja(t)

    Jaana Puurunen, Paula Ropponen

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.

    Sisällön jaksotus

    Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla