• AMM01MS22OUL Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A20S-3036 22.08.2022-16.12.2022  3 op  (I52sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja
    - tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia
    - tuntee projektitoiminnan perusteet
    - tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt
    - tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita
    - tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
    Opintojakson sisältö
    - tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
    - tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
    - kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla
    - projektitoiminta
    - palvelumuotoilu
    - konseptointi
    - tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
    - tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina
    Lisätiedot
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    Mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Marja-Liisa Läksy

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Näiden oppimateriaalien saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta (kopioi linkki): http://libguides.diak.fi/mydiak/amm01. Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura. Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia- Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu sisältökuvaus: •tiedonkäsitykset ja tiedonlajit •tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki •kehittämistutkimus •tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet •tutkimusraportti tekstilajina Tarkennetut tavoitteet: Opiskelija -hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin -tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen -tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua -ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa -osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • I52sosd
    • I52shd
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Opettaja(t)

    Marja-Liisa Läksy, Sirpa Salmela, Heidi Silvan

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Oulu

    T&K osuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.

    Sisällön jaksotus

    Opintosuorituksen kuvaus Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla Osallistuminen OSKE -torille Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla