• AMM02PS22HKI (SH+SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet II AMM0202A20S-3024 22.08.2022-23.09.2022  2 op  (A51sha, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
    - tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
    - tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
    - osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
    - tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
    - osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
    Opintojakson sisältö
    - asiakasosallisuus kehittämistoiminnassa
    - kehittämistoiminnan prosessi, menetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
    - kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
    - kehittämistoiminnan eettiset kysymykset sekä hyvä tieteellinen käytäntö ja avoimen tieteen ja tutkimuksen lähtökohdat
    - tiedonhankintasuunnitelma
    Lisätiedot
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Satu Keisala

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Opintomateriaali ilmoitetaan opintojakson aloituksen yhteydessä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Tavoitteet: • ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä • tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet • tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä • osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä • tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset • osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten Ydinsisällöt •tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta •kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät •kansalliset ja kansainväliset tietolähteet Opiskelija •tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa •tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä •tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen •osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppimateriaaleista ja ryhmätehtävästä. Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit: •opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä •kehittämisprosessin kulku ja eteneminen yrittäjyyden perusteet ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet •osallistuminen OSKE-torille (mahdollinen) Näiden lisäksi opiskelijoilla on käytössään oppimateriaalia, johon tulee tutustua opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Hyväksytty - täydennettävä. Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 23.09.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A51sha
    • A51sh
    • A51sos
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Opettaja(t)

    Satu Keisala, Ilona Kontinen, Susanna Kallakorpi

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    T&K osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa