• AMM02MS22PMK (SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet II AMM0202A20S-3027 22.08.2022-28.10.2022  2 op  (E51sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
    - tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
    - tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
    - osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
    - tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
    - osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
    Opintojakson sisältö
    - asiakasosallisuus kehittämistoiminnassa
    - kehittämistoiminnan prosessi, menetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
    - kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
    - kehittämistoiminnan eettiset kysymykset sekä hyvä tieteellinen käytäntö ja avoimen tieteen ja tutkimuksen lähtökohdat
    - tiedonhankintasuunnitelma
    Lisätiedot
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Tiina Häkkinen

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Hyväri, S. (2013). Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, A.,Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus (s. 117-191). (Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177). Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Moilanen, H. & Vilminko S. (2015). Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 153-172). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Nisula, L. & Vuokila-Oikkonen, P. (2010). Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s. 201-207. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa Onnela, A.M., Vuokila-Oikkonen, P., Ebeling, H. & Hurtig, T. (2014). Mental health promotion in comprehensive schools. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavilla DOI: 10.1111/jpm.12135 Porkka,J.& Pentikäinen M. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 57).Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Bradbury, H. (eds.) (2008 tai uudempi). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage. Saatavuus Diakin kirjastossa (2008) Saatavuus verkkoaineistona (2015) Sahonen, P. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. (Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40.) Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. (2002). Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona •Suomeksi: Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. ( 2004). Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. (FinSoc arviointiraportteja 6/2004). Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Seppänen-Järvelä,R. (2004). Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. (FinSocarviointiraportteja 4/2004). Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Toikko, T. (2011). Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen P.T.; Savolainen K. & Suonio M. (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä (s. 103-112). Helsinki: UNIpress. Saatavuus Diakin kirjastossa Vuokila-Oikkonen, P. & Hyväri, S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 65-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Tavoitteet: • ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä • tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet • tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä • osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä • tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset • osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten Ydinsisällöt •tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta •kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät •kansalliset ja kansainväliset tietolähteet Opiskelija •tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa •tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä •tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen •osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppimateriaaleista ja ryhmätehtävästä. Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit: •opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä •kehittämisprosessin kulku ja eteneminen yrittäjyyden perusteet ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet •osallistuminen OSKE-torille (mahdollinen) Näiden lisäksi opiskelijoilla on käytössään oppimateriaalia, johon tulee tutustua opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Hyväksytty - täydennettävä. Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 28.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • E51sosd
    • E51sos
    Paikkoja

    0 - 300

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Opettaja(t)

    Tiina Häkkinen, Sirpa Ylönen

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Pieksämäki

    T&K osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa