Heini Sajalin
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Hyväri, S. (2013). Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, A.,Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus (s. 117-191). (Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177). Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164353.pdf Moilanen, H. & Vilminko S. (2015). Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 153-172). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-233-2 Nisula, L. & Vuokila-Oikkonen, P. (2010). Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s. 201-207. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/87409 Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro. Onnela, A.M., Vuokila-Oikkonen, P., Ebeling, H. & Hurtig, T. (2014). Mental health promotion in comprehensive schools. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavilla DOI: 10.1111/jpm.12135 Porkka,J.& Pentikäinen M. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 57).Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences. Bradbury, H. (eds.) (2008 tai uudempi). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage. Saatavuus Diakin kirjastossa (2008) Saatavuus verkkoaineistona (2015) Sahonen, P. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. (Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40.) http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164681.pdf Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. (2002). Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation. •Suomeksi: Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. ( 2004). Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. (FinSoc arviointiraportteja 6/2004). Helsinki: Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201204194148 Seppänen-Järvelä,R. (2004). Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. (FinSocarviointiraportteja 4/2004). Helsinki: Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201204193978 Toikko, T. (2011). Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen P.T.; Savolainen K. & Suonio M. (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä (s. 103-112). Helsinki: UNIpress. Vuokila-Oikkonen, P. & Hyväri, S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 65-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-233-2
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Tavoitteet: • ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä • tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet • tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä • osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä • tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset • osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten Ydinsisällöt •tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta •kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät •kansalliset ja kansainväliset tietolähteet Opiskelija •tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa •tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä •tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen •osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppimateriaaleista ja ryhmätehtävästä. Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit: •opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä •kehittämisprosessin kulku ja eteneminen yrittäjyyden perusteet ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet •osallistuminen OSKE-torille (mahdollinen) Näiden lisäksi opiskelijoilla on käytössään oppimateriaalia, johon tulee tutustua opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla.
Hyväksytty - täydennettävä. Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä.
Suomi
30.01.2023 - 26.05.2023
19.09.2022 - 09.10.2022
0 - 100
Kirkolliset tutkinnot
Heini Sajalin, Nina Niemelä, Johanna Pirttisalo
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Oulu
2.00 op
1.00 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa