Hannu Piiroinen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
TYKES: Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla? TEKES: Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen (löytyy ladattuna sivun alaosasta) Helsingin yliopisto: Uhka vai mahdollisuus? Moniammattillista yhteistyötä kehittämässä Damos Helsinki: Työ 2040 Skenaarioita työn tulevaisuudesta Leväsluoto,J., Kivisaari.S.(2012). Kohti asiakaslähtöisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumalleja. VTT. Ojala,s., Hautaniemi, A. (2012). Tietotyöntekijän paremmat työmarkkinat? Yhteiskuntapolitiikka. Palsanen, K., & Kääriäinen, A. (2015). Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoiminnallisen työskentelyn merkitykset ja seuraukset. Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 23(2).
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi. Opintosuorituksen kuvaus Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista. Tehtävä on tiimitehtävä. Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua. Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin. Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5/täydennettävä. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.
Suomi
20.09.2021 - 15.10.2021
01.03.2021 - 17.03.2021
0 - 100
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Hannu Piiroinen, Rauli Vuorela
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Pori
1 op
0-5
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.
Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä. Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsissa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.