• ASP02MS22HKI (SOSKIR) Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A20S-3004 05.09.2022-14.10.2022  5 op  (A48sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida kirkon/ sosiaali-/ terveysalan palvelujen tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
    - osaa soveltaa kirkon/ sosiaali-/ terveysalan strategioita toimintaympäristön muutoksen analyysissa ja asiakastyön kehittämisessä
    - osaa kestävän kehityksen mukaisia työtapoja ja edistää niitä kirkon/ sosiaali-/ terveysalan asiakastyössä
    - osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä
    - osaa suunnitella saumattoman palveluketjun yhdistäen asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
    Opintojakson sisältö
    - kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
    - toimintaympäristön muutosanalyysi
    - kestävän kehityksen edistämisen keinot asiakastyössä
    - asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmät
    - saumattomien palveluketjujen toimintamallit

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Mika Alavaikko

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Opiskeltava materiaali julkaistaan Diaklen oppimisalustalla

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi. Opintosuorituksen kuvaus Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista. Tehtävä on tiimitehtävä. Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua. Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin. Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakso arvioidaan oppimisalustalla julkaistujen arviointikriteereiden mukaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    05.09.2022 - 14.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A48sosd
    • A48sosn
    • A48sosv
    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

    Opettaja(t)

    Mika Alavaikko, Hannu Piiroinen

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä. Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 133 tuntia.