Siirry suoraan sisältöön

ATI02MK22TKU Asiakkaiden kommunikointitavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: ATI0205A19H-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus

Opettaja

  • Karoliina Kivimies
  • Tiia Oldenburg
  • Sanna Kirjonen

Ryhmät

  • G51vip
    G51vip

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina

Sisältö

- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus

Opetusmenetelmät

Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Puhevamamisten tulkkia käyttävien asiakkaiden vierailut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimispäiväkirja palautetaan kurssin päätteeksi ja siihen kootaan myös arvioitavat tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

Arviointiasteikko

0-5