Siirry suoraan sisältöön

DKT1PS21HKI (TERV) Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5 op)

Toteutuksen tunnus: DKT1005A20S-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 01.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu

Ryhmät

  • A49shd
    A49shd

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa jäsentää kristinuskoa uskontona ja tutkimuskohteena
• tuntee Raamatun synnyn ja Uuden testamentin keskeisen sisällön
• tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
• tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat
• osaa käyttää Raamattua ja virsikirjaa hartauselämässä
• tietää spiritualiteettiin liittyvät käsitteet ja reflektoi omaa hengellistä identiteettiään

Sisältö

• uskonto ja teologia, usko ja tieto
• Uuden testamentin synty ja sisältö
• vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
• diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat
• Raamattu ja virsikirja hartauselämän perusteoksina
• spiritualiteetti ja hengellinen identiteetti

Opetusmenetelmät

Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Kristinusko uskontona ja tutkimuksen kohteena: johdatus teologian peruskäsitteisiin ja tietolähteisiin
•Raamattu kirkon kirjana ja tieteellisen tutkimuksen kohteena
•Uuden testamentin kirjallisuuden synty ja keskeinen sisältö (erityisesti evankeliumit ja Paavalin kirjeet)
•Diakonian ja kristillisen kasvatuksen lähtökohdat Raamatussa (UT)
Opiskelijan omat hengelliset lähtökohdat ja oma suhde Raamattuun

Opintosuoritukset: johdantoluennot ja lukupäiväkirjatehtävä.
Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo.


Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
•ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua sekä
saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).

Opintosuoritukset: johdantoluennot ja tentti (tentin asemesta voidaan toteuttaa tiimeissä valmisteltavat seminaariesitykset toteutuksesta riippuen).
Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo.


Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•kehittyy hengelliseltä kokemustaustaltaan erilaisten opiskelutovereiden ja asiakkaiden kunnioittavassa, ammatillisessa kohtaamisessa.
•saa kokemuksen erilaisiin hartauksiin osallistumisesta ja/tai hartauden toteuttamisesta.
•oppii käyttämään hartauden valmistelussa Raamattua, virsikirjaa, kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja), rukouskirjoja ja evankeliumikirjan kommentaareja.

Opintosuoritukset: johdantoluennot sekä hartauden pitäminen tai hartauden analyysitehtävä.
Opintojakson yhteisellä orientaatioluennolla on pakollinen läsnäolo.

Oppimateriaalit

Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Suoritettava kirjallisuus:
Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. painos). S.179-299. (Osio Uusi testamentti). Myös vanhempi painos 2003 käy, s. 147-243. Kirjapaja.
JA
Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. S. 11 – 34, 265 – 290. Kirjapaja.
Sisäänkäyntejä Raamattuun -teoksesta luetaan siis kaksi artikkelia:
1. Luomanen, P. (2017). Kohti yhteisöllisyyden hermeneutiikkaa. Teltta uskonyhteisön metaforana. Teoksessa P. Luomanen, N. Huttunen, & K. Virtanen (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. (s. 11 – 34). Kirjapaja.
2. Virtanen, K. (2017). Raamattunäkemys ja uskonnäkemys dialogissa. Teoksessa P. Luomanen, N. Huttunen, & K. Virtanen (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. (s. 265 - 290). Kirjapaja.

Suositeltava kirjallisuus:
Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. S. 35 – 58 (Lehtipuu & von Weissenberg: Miten Raamatusta tuli Raamattu?) sekä s. 137 – 156 (Kuula: Varpu josta kasvoi puu. Eksegetiikan ja dogman problematiikka). Kirjapaja.
Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY.


Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Suoritettava kirjallisuus:
Kaikille pakollinen lähde:
•Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi). Myös muut painokset käyvät.
Seuraavista käytetään ainakin jompaa kumpaa (aiheesta riippuen):
•Ensisijaisesti: McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Kirjapaja. S. 25-44, 277-355 ja 368-398.
•Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. S. 97-189.

Suositeltava kirjallisuus:
af Hällström, G., Laato, A.M., & Pihkala, J. (2007). Johdatus varhaisen kirkon teologiaan. Kirjapaja.
JA
Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY.


Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Hartauden valmistelussa / hartaustehtävässä käytettävä kirjallisuus:
•Raamattu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos.
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirja: Hyväksytty kirkolliskokouksessa 13. helmikuuta 1986.(mielellään 2004 tai uudempi painos)
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja: 2, Evankeliumikirja. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 8. toukokuuta 1999.
•Evankeliumikirjan kommentaarit. Erityisesti:
• Hakola, R. ja Lehtipuu, O. (2013). Alussa oli sana. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 1. vuosikerta. Kirjapaja.
• Lehtipuu, O., Aspinen, M., Hakola, R., Heimola, M., & Huttunen, N. (2016) Hyvä osa. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 2. vuosikerta. Kirjapaja.
• Hakola, R., Huttunen, N., & Lehtipuu, O. (2014). Maan suola. Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari, 3. vuosikerta. Kirjapaja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista Johdatus Raamattuun (s. 179-299) ja Sisäänkäyntejä Raamattuun (s. 11 - 58, 137 - 180, 265 - 290). Ks. suoritettava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus ja suositeltava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennetut kirjalliset tehtävät. Ks. hartauden valmistelussa käytettävä kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

Lisätiedot

AHOT 02/2021:
yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka, kirkkohistoria, käytännöllinen teologia)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnissa painotetaan sitä, millä tavoin tekstissä saatetaan keskusteluyhteyteen lähteiden tekstit ja opiskelijan oma pohdinta. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö).

Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnin perusteena ovat tutkimustiedon monipuolinen ja kriittinen hyödyntäminen sekä tutkimustiedon luova soveltaminen nykyhetkeen. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö).

Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Hyväksytty / täydennettävä.Tehtävistä annetaan mahdollisesti suullinen tai kirjallinen palaute toteutuksesta riippuen.

KOKONAISARVIOINTI: Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu lähtökohtaisesti osioiden arvosanojen keskiarvosta. Arvosanassa voidaan huomioida myös kokonaisaktiivisuus kurssilla.

Arviointiasteikko

0-5