• DKT2MS21PMK Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II DKT2005A20S-3005 09.08.2021-08.10.2021  5 op  (E49sosd) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    • tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat
    • osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa ja tunnistaa niiden vaikutusta tässä ajassa
    • tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa ja kasvatusta niiden avulla
    • tuntee jumalanpalveluksen teologiset lähtökohdat ja osaa olla mukana toteuttamassa jumalanpalvelusta
    Opintojakson sisältö
    • Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)
    • myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
    • luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
    • jumalanpalveluksen teologiset lähtökohdat ja jumalanpalveluksen toteuttamiseen osallistuminen
    Lisätiedot
    AHOT 02/2021:
    yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka, kirkkohistoria, käytännöllinen teologia)

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Sanna Jattu

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    SUORITETTAVA KIRJALLISUUS Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s. 70-171. (myös muut painokset käyvät) JOKO: McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596. (ensisijainen vaihtoehto) TAI: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 190-254. (toissijainen vaihtoehto) Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista (www.evl.fi/tunnustuskirjat): - Lutherin Vähä Katekismus - Lutherin Iso Katekismus - Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat. Katekismus. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/ Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas. Suomen ev.-lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2009:9. https://kirkkokasikirja.fi/jp-opas.pdf Lisäksi tutustutaan ja opitaan käyttämään työvälineinä seuraavia kirkollisia kirjoja: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja 1: Jumalanpalvelusten kirja ja kirkkokäsikirja 2: Evankeliumikirja. Helsinki: Kirkkopalvelut. https://kirkkokasikirja.fi/ SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ - Collins, John J. (2014). A Short Introduction to the Hebrew Bible. 2. Ed. Minneapolis: Fortress Press. - Hakola, R. & Pakkala, J. (2008). Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret. Arkeologian näkökulmia. Helsinki: Kirjapaja. http://www.helsinki.fi/teol/pro/juuret/ Häkkinen, S. & Latvus, K. & von Weissenberg, H. (2010). Köyhien Raamattu. Helsinki: Kirjapaja. - Luomanen, P., Huttunen, N. ja Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Helsinki: Kirjapaja. - Niemelä, P. M. K. (2007). Maitoa ja hunajaa. Evankeliumikirjan VT:n lukukappaleiden kommentaari. 1. vsk. Helsinki: Kirjapaja. Sekä muut muut saman kommenttaarisarjan teokset. - Pesonen, A. & Valkama, K. (2009). Arkielämää Raamatun aikaan. Helsinki: Kirjapaja. - Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Helsinki: WSOY. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI - Arffman, K. (1996). Mitä oli luterilaisuus? Johdatus kadonneeseen eurooppalaiseen kristinuskon tulkintaan. Helsinki: Yliopistopaino. - Arffman, K. (2008). Auttamisen vallankumous — luterilaisuuden yritys ratkaista köyhyyden aiheuttamat ongelmat. Helsinki: SKS. - Arffman, K. (2010). Reformaation teologiset pääsuuntaukset. Sivustolla Teologia.fi. http://www.teologia.fi/artikkelit/kristinuskon-historia/565-reformaation-teologiset-paeaesuuntaukset. - Gassmann, H. & Hendrix, S. (2005): Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. - Heikkilä, T. & Lehmijoki-Gardner, M. (2002). Keskiajan kirkko. Tietolipas 185. Helsinki: SKS. - Heininen, S. & Heikkilä, M. (2017). Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: SKS. - Karttunen, T. (2020). Mitä on luterilaisuuus? Kirkko, teologia ja yhteiskunta. Kirkon tutkimuskeskuksen nettijulkaisuja 62. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus. - Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Helsinki: Kirjapaja. - Lamberg, M., Lahtinen, A. & Niiranen, S. (toim. 2009). Keskiajan avain. SKST 1203. Helsinki: SKS. - Vainio, O-P. 2016. Luther. Helsinki: Kirjapaja. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ - Hulmi, S. (2018) Pyhän säikeitä. Näkökulmia jumalanpalveluksen teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. - Kotila, H. (2004). Liturgian lähteillä — johdatus jumalanpalveluksen historiaan ja teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. - Ahtiainen, A. ym. (2016) Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opintojakson yhteinen orientaatio / alkuinfo. HUOM. pakollinen läsnäolo! Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - jatkaa tutustumista kristinuskon perusteisiin erityisesti Vanhan testamentin näkökulmasta - ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkää syntyhistoriaa ja kokonaisuuden muotoutumista toimitustyönä - muodostaa kokonaiskuvan Vanhan testamentin kirjojen keskeisestä sisällöstä - jatkaa tutustumista tieteellisen raamatuntutkimuksen menetelmiin ja tulkinnan haasteisiin ja pohtii omaa raamattukäsitystään - saa eväitä Vanhan testamentin tekstien soveltamiseen kirkon diakonia- ja kasvatustyössä. Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista. - Tuki kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen,ja oman raamattukäsityksen reflektointiin. Lukupäiväkirjatehtävä (parityö) - Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin kirjojen syntyyn ja sisältöön - Tukena esim. verkkokeskustelu Loppureflektio / kokoava luento - Työskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan yhdessä ennen tehtävän lopullista palautusta. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa - saa yleiskuvan reformaation taustasta, Lutherin ja muiden merkittävimpien reformaattoreiden ajattelusta sekä keskeisimpien luterilaisten tunnustuskirjojen pääsisällöstä. - tuntee luterilaisen kirkon opin keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa ja kasvatusta niiden avulla - saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen tulkintaan ja soveltamiseen. Oppimismenetelmät: Luento-opetus: teemat ks. edellä Kirjatentti pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmätentti tai ryhmätehtävä. Olennaista on mahdollisuus prosessoida sisältöjä rauhassa ja mahdollisuuksien mukaan myös yhdessä. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - osaa käyttää keskeisiä kirkollisia kirjoja jumalanpalveluselämässä - tuntee messun osat ja merkitykset ja kykenee käymään keskustelua jumalanpalveluksen teologiasta - tuntee kirkkovuoden rakenteen ja ymmärtää sen merkityksen kirkon jumalanpalveluselämän kannalta Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva jumalanpalveluksen teologiasta - Jumalanpalvelusten kirjan ja Evankeliumikirjan käyttö jumalanpalveluselämässä Messun toteutus yhdessä tai messukäynti ja raportti - Opiskelijat valmistelevat ja toteuttavat kampusmessun tai osallistuvat messuun paikallisseurakunnassa ja kirjoittavat siitä raportin. - Lisäksi opiskelijat voivat toteuttaa opetuksen yhteydessä hetkipalveluksia ja muita rukoushetkiä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnissa painotetaan sitä, millä tavoin tekstissä saatetaan keskusteluyhteyteen lähteiden teksti ja opiskelijan oma pohdinta. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnin perusteena on tutkimuskirjallisuuden ja muiden tehtävässä edellytettyjen lähdeaineistojen monipuolinen hyödyntäminen sekä tiedon pohtiva soveltaminen nykyhetken teologisiin keskusteluihin. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) Hyväksytty / täydennettävä.Toteutustavasta riippuen tehtävästä voidaan antaa suullinen tai kirjallinen palaute. OPINTOJAKSON KOKONAISARVIOINTI: Kokonaisarvosana muodostuu lähtökohtaisesti osioiden arvosanojen keskiarvosta. Arvosanassa voidaan huomioida myös kokonaisaktiivisuus kurssilla (+/- 1 arvosana).

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.08.2021 - 08.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2021 - 17.03.2021

    Ryhmä(t)
    • E49sosd
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

    Opettaja(t)

    Sanna Jattu

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö

    Toimipiste

    Pieksämäki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. OSIO 1: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista: - Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176. - Lehtipuu, O. & von Waissenberg, H. 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, P, Huttunen, N. & Virtanen, K. (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Helsinki: Kirjapaja.35-58. - Mahdollinen muu sovittava kirjallisuus tai materiaali. OSIO 2: Kirjatentti yleisenä tenttipäivänä. Suoritettava kirjallisuus ks. yllä. OSIO 3: Messukäynti ja siitä raportointi opintojakson kirjallisuutta laajennetusti hyödyntäen.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Messu voidaan toteuttaa yhteistyössä paikallisseurakunnan tai oppilaitospapin kanssa. Messukäynnit toteutetaan paikallisseurakunnissa. Opiskelijat voivat osallistua myös paikallisseurakuntien messujen toteuttamiseen niin sovittaessa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio, johdantoluennot ja loppureflektio 6-10 h - Lukupäiväkirjan tuottaminen ja mahdolliset verkkokeskustelut itsenäisesti 44-48 h Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio ja johdantoluennot sekä mahdolliset verkkokeskustelut 9-13 h - Kirjatentin työstäminen kotitenttinä tai ryhmätenttiin valmistautuminen ja tentin toteuttaminen 41-46 h Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) 27 h opiskelijan työtä - Alkuorientaatio ja johdantoluennot 5-9 h - Messun valmistelu ja toteuttaminen tai messukäynti ja raportti 18-22 h