Mia Mäkinen
Etäopetus
SUORITETTAVAT LÄHTEET Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ 1. Luentomateriaalit (Vanhan testamentin synty ja sisältö). 2. Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin). 3. Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun. Kirjapaja. S. 1-178 (= osio Vanha testamentti). Myös muut painokset käyvät, tarkista sivunumerot. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI 1. Luentomateriaalit (Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi). 2. Arffman, K. (2011). (myös muut painokset käyvät): Kristinuskon historia. Edita. S. 70–171 (osiot Katolinen Eurooppa nousee johtoon & Läntinen kristikunta hajoaa ja laajenee). (löytyy myös avoimena verkossa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ). 3. Pihkala, J. (2009). (myös muut painokset käyvät): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. S. 190–254. TAI 4. McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Kirjapaja. S. 45-100 (Keskiaika ja renessanssi & Reformaatio), 491-596 (Ihmisluontoa, syntiä ja armoa koskevat opit & Oppi kirkosta & Sakramenttioppi). (Pihkala ja McGrath ovat siis keskenään vaihtoehtoja) 5. Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista (tunnustuskirjat.fi): Augsburgin tunnustus (lyhenne CA), osio Keskeiset opinkohdat Lutherin Vähä Katekismus Lutherin Iso Katekismus. Katekismus. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 1999. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Raamattu Virsikirja Kirkkokäsikirja (I: Jumalanpalvelusten kirja) Kirkkovuosi Aamenesta öylättiin. Kirkon sanasto. Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas. LISÄMATERIAALIA Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ - Collins, John J. (2014). A Short Introduction to the Hebrew Bible. 2. Ed. Fortress Press. - Hakola, R. & Pakkala, J. (2008). Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret. Arkeologian näkökulmia. Kirjapaja. http://www.helsinki.fi/teol/pro/juuret/ Häkkinen, S. & Latvus, K. & von Weissenberg, H. (2010). Köyhien Raamattu. Kirjapaja. - Luomanen, P., Huttunen, N. ja Virtanen, K. (toim.) (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Kirjapaja. - Niemelä, P. M. K. (2007). Maitoa ja hunajaa. Evankeliumikirjan VT:n lukukappaleiden kommentaari. 1. vsk. Kirjapaja. Sekä muut muut saman kommenttaarisarjan teokset. - Pesonen, A. & Valkama, K. (2009). Arkielämää Raamatun aikaan. Kirjapaja. - Räisänen, H. (2011). Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI - Arffman, K. (1996). Mitä oli luterilaisuus? Johdatus kadonneeseen eurooppalaiseen kristinuskon tulkintaan. Yliopistopaino. - Arffman, K. (2008). Auttamisen vallankumous — luterilaisuuden yritys ratkaista köyhyyden aiheuttamat ongelmat. SKS. - Arffman, K. (2010). Reformaation teologiset pääsuuntaukset. Sivustolla Teologia.fi. https://teologia.fi/2010/06/reformaation-teologiset-paeaesuuntaukset/ - Gassmann, H. & Hendrix, S. (2005): Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Kirjapaja. - Heikkilä, T. & Lehmijoki-Gardner, M. (2002). Keskiajan kirkko. Tietolipas 185. SKS. - Heininen, S. & Heikkilä, M. (2017). Uusi Suomen kirkkohistoria. SKS. - Karttunen, T. (2020). Mitä on luterilaisuuus? Kirkko, teologia ja yhteiskunta. Kirkon tutkimuskeskuksen nettijulkaisuja 62. Kirkon tutkimuskeskus. - Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. - Lamberg, M., Lahtinen, A. & Niiranen, S. (toim. 2009). Keskiajan avain. SKST 1203. SKS. - Mäkinen, V. (toim.) 2017. Johdatus keskiajan teologiaan. Kirjapaja. - Stjerna, K. (2011). Reformaation naisia. Kirjapaja. - Vainio, O-P. 2016. Luther. Kirjapaja. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ - Hulmi, S. (2018) Pyhän säikeitä. Näkökulmia jumalanpalveluksen teologiaan. Kirjapaja. - Kotila, H. (2004). Liturgian lähteillä — johdatus jumalanpalveluksen historiaan ja teologiaan. Kirjapaja. - Ahtiainen, A. ym. (2016) Syvemmälle messuun. Lasten Keskus.
Opintojakson yhteinen orientaatio / alkuinfo. HUOM. pakollinen läsnäolo! Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - jatkaa tutustumista kristinuskon perusteisiin erityisesti Vanhan testamentin näkökulmasta - ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkää syntyhistoriaa ja kokonaisuuden muotoutumista toimitustyönä - muodostaa kokonaiskuvan Vanhan testamentin kirjojen keskeisestä sisällöstä - jatkaa tutustumista tieteellisen raamatuntutkimuksen menetelmiin ja tulkinnan haasteisiin ja pohtii omaa raamattukäsitystään - saa eväitä Vanhan testamentin tekstien soveltamiseen kirkon diakonia- ja kasvatustyössä. Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista. - Tuki kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen,ja oman raamattukäsityksen reflektointiin. Lukupäiväkirjatehtävä (parityö) - Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin kirjojen syntyyn ja sisältöön - Tukena esim. verkkokeskustelu Loppureflektio / kokoava luento - Työskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan yhdessä ennen tehtävän lopullista palautusta. Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa - saa yleiskuvan reformaation taustasta, Lutherin ja muiden merkittävimpien reformaattoreiden ajattelusta sekä keskeisimpien luterilaisten tunnustuskirjojen pääsisällöstä. - tuntee luterilaisen kirkon opin keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakoniaa ja kasvatusta niiden avulla - saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen tulkintaan ja soveltamiseen. Oppimismenetelmät: Luento-opetus: teemat ks. edellä Kirjatentti pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmätentti tai ryhmätehtävä. Olennaista on mahdollisuus prosessoida sisältöjä rauhassa ja mahdollisuuksien mukaan myös yhdessä. Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - osaa käyttää keskeisiä kirkollisia kirjoja jumalanpalveluselämässä - tuntee messun osat ja merkitykset ja kykenee käymään keskustelua jumalanpalveluksen teologiasta - tuntee kirkkovuoden rakenteen ja ymmärtää sen merkityksen kirkon jumalanpalveluselämän kannalta Oppimismenetelmät: Johdantoluennot - Yleiskuva jumalanpalveluksen teologiasta - Jumalanpalvelusten kirjan ja Evankeliumikirjan käyttö jumalanpalveluselämässä Messun toteutus yhdessä tai messukäynti ja raportti - Opiskelijat valmistelevat ja toteuttavat kampusmessun tai osallistuvat messuun paikallisseurakunnassa ja kirjoittavat siitä raportin. - Lisäksi opiskelijat voivat toteuttaa opetuksen yhteydessä hetkipalveluksia ja muita rukoushetkiä.
Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnissa painotetaan sitä, millä tavoin tekstissä saatetaan keskusteluyhteyteen lähteiden teksti ja opiskelijan oma pohdinta. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) Tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5. Arvioinnin perusteena on tutkimuskirjallisuuden ja muiden tehtävässä edellytettyjen lähdeaineistojen monipuolinen hyödyntäminen sekä tiedon pohtiva soveltaminen nykyhetken teologisiin keskusteluihin. Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä numerolla (ks. tutkintosääntö). Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) Hyväksytty / täydennettävä.Toteutustavasta riippuen tehtävästä voidaan antaa suullinen tai kirjallinen palaute. OPINTOJAKSON KOKONAISARVIOINTI: Kokonaisarvosana muodostuu lähtökohtaisesti osioiden arvosanojen keskiarvosta. Arvosanassa voidaan huomioida myös kokonaisaktiivisuus kurssilla (+/- 1 arvosana).
Suomi
31.10.2022 - 02.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 50
Koulutus
Mia Mäkinen
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Diakin yhteinen toteutus
5 op
0-5
Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua. OSIO 1: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista: - Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176. - Lehtipuu, O. & von Waissenberg, H. 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, P, Huttunen, N. & Virtanen, K. (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Kirjapaja.35-58. - Mahdollinen muu sovittava kirjallisuus tai materiaali. OSIO 2: Kirjatentti. Suoritettava kirjallisuus ks. yllä. OSIO 3: Messukäynti ja siitä raportointi opintojakson kirjallisuutta laajennetusti hyödyntäen.
Messu voidaan toteuttaa yhteistyössä paikallisseurakunnan tai oppilaitospapin kanssa. Messukäynnit toteutetaan paikallisseurakunnissa. Opiskelijat voivat osallistua myös paikallisseurakuntien messujen toteuttamiseen niin sovittaessa.
Osio 1: VANHAN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio, johdantoluennot ja loppureflektio 6-10 h - Lukupäiväkirjan tuottaminen ja mahdolliset verkkokeskustelut itsenäisesti 44-48 h Osio 2: REFORMAATION SISÄLTÖ JA LUTERILAISEN KIRKON OPPI (2 op) 54 h opiskelijan työtä. - Alkuorientaatio ja johdantoluennot sekä mahdolliset verkkokeskustelut 9-13 h - Kirjatentin työstäminen kotitenttinä tai ryhmätenttiin valmistautuminen ja tentin toteuttaminen 41-46 h Osio 3: JUMALANPALVELUKSEN TEOLOGIA JA KÄYTÄNTÖ (1 op) 27 h opiskelijan työtä - Alkuorientaatio ja johdantoluennot 5-9 h - Messun valmistelu ja toteuttaminen tai messukäynti ja raportti 18-22 h