• DTA01MS21OUL Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen DTA0105A20S-3001 25.10.2021-17.12.2021  5 op  (I48sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tuntee virkateologian perusteet
    - osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
    - tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
    - osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
    - osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
    - osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
    Opintojakson sisältö
    - diakonian virka
    - diakonian teologia
    - diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
    - jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
    - diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
    - yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Heini Sajalin

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus: - Tallenne diakonian teologiasta. - Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108 Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali: - Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026 - (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020) - Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018 - Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus 1 : 2 päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelu, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti Lähiopetus 2: 1/2 päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + 1/2 päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson laajuus 5 op Tavoitteet: Opiskelija • tuntee virkateologian perusteet • osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta • tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla) • osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa •osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuun toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa •osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista Ydinsisällöt: • diakonian virka • diakonian teologia • diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot • jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta • diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa •yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet: Aktiivinen (pakollinen) osallistuminen orientaatioon ja kokoaviin työskentelyihin sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen hyväksytty/hylätty.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    25.10.2021 - 17.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2021 - 17.03.2021

    Ryhmä(t)
    • I48sosd
    • I48shd
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Kirkolliset opinnot

    Opettaja(t)

    Heini Sajalin, Kirsi Laukkonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
    - sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
    - sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

    Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.

    Koulutus

    Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö

    Toimipiste

    Oulu

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (3-4 toteutuskertaa).

    Sisällön jaksotus

    DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.