DTA01MS21OUL Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: DTA0105A20S-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Heini Sajalin
- Kirsi Laukkonen
Ryhmät
-
I48sosdI48sosd
-
I48shdI48shd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee virkateologian perusteet
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
- osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
- osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
Sisältö
- diakonian virka
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
- diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
- yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä
Opetusmenetelmät
Lähiopetus 1 : 2 päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelu, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti
Lähiopetus 2: 1/2 päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + 1/2 päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.
Oppimateriaalit
Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Tallenne diakonian teologiasta.
- Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana.
- Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana.
- Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108
Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026
- (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020)
- Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018
- Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (3-4 toteutuskertaa).
Sisällön jaksotus
DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)
Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson laajuus 5 op
Tavoitteet:
Opiskelija
• tuntee virkateologian perusteet
• osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
• tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
•osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuun toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
•osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
Ydinsisällöt:
• diakonian virka
• diakonian teologia
• diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
• diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
•yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet:
Aktiivinen (pakollinen) osallistuminen orientaatioon ja kokoaviin työskentelyihin sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty