ERIPS22HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: ERI0003A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.09.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A47thA47th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
Opetusmenetelmät
Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina
- tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset
- oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa
- opiskelija oppii toimintansa perustana hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa
- oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen
- oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö)
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta
Opintosuorituksen kuvaus
- Lähiopetus
- toiminnallinen opetus
- Työelämäpäivä: seminaari
- Kansanterveyspäivä 2022 / itsenäinen opiskelu
- itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä
Oppimateriaalit
•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko ryhmäprosessin toteuttaminen yksin, esitys sovitusti työelämässä tai toisessa opintojaksossa. Muiden oppimateriaalipaketteihin tutustuminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäpäivät opintojakson alussa ja lopussa, opintokäynnit opintojakson aikana.
Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana
Esitietovaatimukset
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava suoritus: Prosessin arviointi, sähköinen oppimateriaalipaketti, seminaariesitys
Numeraalinen arviointi: 5-1(hyl)
Arviointiasteikko
0-5