Siirry suoraan sisältöön

GER02VS22DIAK Palveluohjaus vanhusten parissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: GER0205A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 11.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Vesa Vainiomäki
  • Seija Utriainen

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen
  • F50sos
    F50sos
  • A50sos
    A50sos

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida ikääntyneen hyvinvointiin, elinoloihin ja elämäntilanteeseen sekä toimintakykyyn liittyvää palvelutarvetta
- osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
- osaa tehdä palveluohjausta vanhusten parissa
- osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
- osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä.

Sisältö

- palveluntarpeen arviointi sekä hyvinvointiin, elinoloihin, elämäntilanteeseen ja toimintakykyyn liittyvät riskitekijät
- ikääntyneen asumisen ja selviytymisen erityistarpeet
- palveluohjauksen eri muodot
- hyvinvointipalvelujen koordinointi
- vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
- itsemääräämisoikeuden kysymykset, kuten hoitotahdon toteutuminen
- asiakaslähtöinen dokumentointi vanhustyössä

Opetusmenetelmät

Opintojen tavoitteet
•osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä
•osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
•osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
•osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
•osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
•osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä

Opintojen sisältö
•palveluohjaus
•palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
•kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet
•hyvinvointipalvelujen koordinointi
•vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
•asiakastyön dokumentointi

Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla

Aika ja paikka

Suomeksi
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Zoom yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.

Oppimateriaalit

Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013 http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
Kivelä, S-L, Pahlman, I, Pajunen, T. ja Koivunen, A. 2019. Vanhuusko arvokasta?
Mönkkönen, K., Kekoni, T. ja A.Pehkonen (toim.) 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, Gaudeamus.
Räsänen, R. 2018. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön
Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt
Kiiski, J. 2009. Sielunhoito

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä. Lopuksi työstää kokonaisuudesta kirjallisen diakin ohjeiden mukaisen raportin, jossa pohtii myös omaa ammatillista oppimistaan prosessissa. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin.
Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case -tehtävä ja seminaari 4 op, 1-5/ hylätty
Lähiopetus ja verkkokeskustelu 1 op, Suoritettu (S)

Arviointiasteikko

0-5