Siirry suoraan sisältöön

GHO01VK22DIAK Gerontologinen kliininen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: GHO0105A20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 18.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Tiina Takku
  • Aino-Maaria Kokkonen

Ryhmät

  • I47sh
    I47sh
  • A47sh
    A47sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sh
    E47sh
  • A46sh
    A46sh
  • F47sh
    F47sh
  • A47sh-lh
    A47sh-lh
  • A48sh-lh
    A48sh-lh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida ikääntyneiden elintoimintojen ja elimistön muutoksia
- osaa toimia eettisesti gerontologisen kliinisen hoitotyön asiantuntijan tehtävissä soveltaen monitieteellistä tietoa ja hyviä käytäntöjä näyttöön perustuen
- osaa arvioida hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuutta ja laatua
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan asiakkaan/ potilaan lääkehoitoa

Sisältö

- akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
- pitkäaikaissairauksien hoito ja kuntoutus
- lääkehoito
- monitieteellinen ja näyttöön perustuva tieto
- eettisyys
- moniammatillinen toiminta
- hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuus ja laatu

Opetusmenetelmät

Tavoitteena on, että opiskelija

• osaa analysoida ja arvioida ikääntyneiden elintoimintojen ja elimistön muutoksia
• osaa toimia eettisesti gerontologisen kliinisen hoitotyön asiantuntijan tehtävissä soveltaen
monitieteellistä tietoa ja hyviä käytäntöjä näyttöön perustuen
• osaa arvioida hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuutta ja laatua
• osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan asiakkaan/
potilaan lääkehoitoa

Ydinsisällöt

• akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
• pitkäaikaissairauksien hoito ja kuntoutus
• lääkehoito
• monitieteellinen ja näyttöön perustuva tieto
• eettisyys
• moniammatillinen toiminta
• hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuus ja laatu

Opetusmenetelmät:

orientoiva luento/aloitusinfo
itsenäinen aineistoon perehtyminen
oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla)
interaktiivinen verkkokeskustelu
kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari

Oppimateriaalit

Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/opk04630

Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593

Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.). Helsinki: Sanoma Pro.

Koivuranta-Vaara, P.(toim.) (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.

Paltamaa J., (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 251, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-499-2

Pikkarainen A., (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-285-1

Saarnio R., Tuomikoski A., (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515

Voutilainen, P.& Tiikkanen, P. (toim.). (2015). Gerontologinen hoitotyö. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
https://www.ellibslibrary.com/diak/9789526350813 linkki Diakin Finnassa: https://diak.finna.fi/Record/diana.107362

Ravitsemussuositukset 2020 ikääntyneille https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086

THL Ikääntyneiden ruokasuositus (2020)

Lisämateriaali: Oppiportin kurssit: Kaatumisten ehkäisy

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä
Aloitusinfossa on mahdollisia työelämävieraita

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op
Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op

Sisällön jaksotus

Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

GHO0105A20S Gerontologinen kliininen hoitotyö 5 op

Verkkokeskustelu (2 op): hyv-hyl

Kehittämistehtävä (3 op): 1-5

Opponointi hyv-hyl

Osallistuminen seminaariin hyv-hyl (kesäkurssilla sovelletusti)

Diakin yleiset arviointikriteerit:
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi

Arviointiasteikko

0-5