• HAR12HS22PMK (SOSD) Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio HAR1201A20S-3018 10.10.2022-16.12.2022  1 op  (E51sosd) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
    - osaa reflektoida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
    - osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
    - ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan
    Edeltävä osaaminen
    Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu.
    Lisätiedot
    AHOT 5/2021:
    Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Pirkko Kärkkäinen

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Suositeltava artikkeli: Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) SANOISTA TEKOIHIN. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Diakonia-ammattikorkeakoulu: Katsauksia ja aineistoja 39, sivut 99 – 108. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Pienryhmätapaamiset kaksi kertaa harjoittelun aikana vertaisryhmissä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opiskelijana osallistut harjoittelun työnohjauksellisiin pienryhmiin aktiivisesti. Pienryhmien tavoitteena on, että opiskelijana - osaat arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itsellesi kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa - osaat reflektoida omaa ammatillista identiteettiäsi ja toimijuuttasi sosiaalialan ammattilaisena - osaat arvioida omaa toimintaasi ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa - ymmärrät sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaat reflektoida omia sidonnaisuuksiasi

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.10.2022 - 16.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • E51sosd
    Paikkoja

    0 - 300

    Vastuuyksikkö

    Kirkolliset opinnot

    Opettaja(t)

    Pirkko Kärkkäinen, Seija Utriainen, Sirpa Ylönen, Vesa Vainiomäki

    Lisätietoja opiskelijoille

    Pienryhmät toteutuvat harjoittelun aikana ja sisältyvät harjoittelutunteihin.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Pieksämäki

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä (6 tekstisivua), mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin. Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla. Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Tehtävässä käytetään lähteinä seuraavia teoksia: Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin – Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 98-138). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4 Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vepsä, P. (2019). Ammattina sosionomi (3. uud. p.). Sanoma Pro Oy. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-5309-8 Teoksesta luvut 1 ja 4.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana tukee työelämässä toteutuvaa harjoittelua.