Siirry suoraan sisältöön

HAR12HK23HKI-SOSKIR Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (1 op)

Toteutuksen tunnus: HAR1201A20S-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

02.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna-Maija Kohonen
  • Jaana Rintala
  • Tarja Isomäki
  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen

Ajoitusryhmät

  • Ryhmä 1: Harjoittelun 2.1.-12.3.2023 suorittavat (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 2: Harjoittelun 27.2.-7.5.2023 suorittavat (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • A52sosv
    A52sosv
  • A52sosn
    A52sosn
  • A52sosd
    A52sosd

Pienryhmät

  • Ryhmä 1: Harjoittelun 2.1.-12.3.2023 suorittavat
  • Ryhmä 2: Harjoittelun 27.2.-7.5.2023 suorittavat

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Opetusmenetelmät

Pienryhmätapaamiset kaksi kertaa harjoittelun aikana vertaisryhmissä.

Oppimateriaalit

Suositeltava artikkeli:
Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) SANOISTA TEKOIHIN. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Diakonia-ammattikorkeakoulu: Katsauksia ja aineistoja 39, sivut 99 – 108. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä (6 tekstisivua), mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin. Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.

Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Tehtävässä käytetään lähteinä seuraavia teoksia:

Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin – Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 98-138). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vepsä, P. (2019). Ammattina sosionomi (3. uud. p.). Sanoma Pro Oy. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-5309-8 Teoksesta luvut 1 ja 4.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana tukee työelämässä toteutuvaa harjoittelua.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut YHT3-5 -opinnot. Riittää, että kyseisten kurssien kaikki tehtävät on tehty (arviointi voi tulla myöhemminkin)

Pienryhmät toteutuvat harjoittelun aikana ja sisältyvät harjoittelutunteihin.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana osallistut harjoittelun työnohjauksellisiin pienryhmiin aktiivisesti. Pienryhmien tavoitteena on, että opiskelijana
- osaat arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itsellesi kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaat reflektoida omaa ammatillista identiteettiäsi ja toimijuuttasi sosiaalialan ammattilaisena
- osaat arvioida omaa toimintaasi ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärrät sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaat reflektoida omia sidonnaisuuksiasi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty