• HAR21HS22DIAK (SOS) Työelämäjakso / harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä / pedagoginen harjoittelu / varhaiskasvatuksen sosionomi HAR2118A20S-3003 22.08.2022-18.11.2022  18 op  (A49sos, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
    - osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
    - osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
    - tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
    - osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
    - osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
    - osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
    - tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
    - osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
    - osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä

    Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet

    Opiskelija
    - osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
    - osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
    - osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
    - osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
    - tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
    - tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
    - osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
    - osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
    Edeltävä osaaminen
    Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
    Lisätiedot
    Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Pirkko Kärkkäinen

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa. Opiskelija • osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä • osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä • tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti • osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita • osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun • osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa • tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä • osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä • osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä. Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet Opiskelija • osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa • osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä • osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen • tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti • tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä • osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 18.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A49sos
    • E49sos
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

    Pienryhmät
    • GER (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • MIE (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • MON (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • VAM (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • VAR (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Pirkko Kärkkäinen, Marianne Neuvonen, Eija Pehkonen, Seija Utriainen, Sirpa Ylönen, Taina Heino, Satu Keisala, Heini Kapanen, Vesa Vainiomäki, Mari Nieminen, Tiina Lintunen

    Lisätietoja opiskelijoille

    HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.

    HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.

    HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.

    Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita

    Koulutus

    Sosionomi (AMK)

    Toimipiste

    Helsinki, Pieksämäki, Diakin yhteinen toteutus

    T&K osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio. Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.