• HAR22HS21HKI (SOS) Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio HAR2202A15S-3036 16.08.2021-19.11.2021  2 op  (A47sos) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa arvioida oman ammatillisten kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
    - osaa reflektoida omaa ammatti-identiteettiä ja toimijuutta sosiaalialan ammattilaisena
    - osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoiseen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
    - ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Hanna Lamberg

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Jakso on osa HAR1118A15S Työelämäjakso/ harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä jakson suorittamista. Opiskelija osallistuu pienryhmiin ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja harjoittelun jälkeen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.08.2021 - 19.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2021 - 17.03.2021

    Ryhmä(t)
    • A47sos
    Paikkoja

    0 - 200

    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Pienryhmät
    • GER (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • MIE (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • MON (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • VAM (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    • VAR (Koko: 200. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Hanna Lamberg, Marjaana Marttila-Ojala, Marianne Neuvonen, Eija Pehkonen, Seija Utriainen, Jaana Rintala, Mari Nieminen, Tiina Lintunen, Vilhelmiina Vuori

    Koulutus

    Sosionomi (AMK)

    Toimipiste

    Helsinki

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Tehtävä korvaa työnohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisen kriittisen reflektion opiskelijalla, jos harjoittelu suoritetaan muulloin kuin opsin tai opintojakson toteutuksen mukaisena ajankohtana eikä opiskelija pysty osallistumaan opintojaksoon kuuluviin pienryhmäohjauksiin. Tehtävän avulla opiskelija lisää itsetuntemustaan ammatillisen asiakastyön toteuttajana ja moniammatillisen työryhmän jäsenenä sekä harjaantuu työnohjauksen hyödyntämisessä. Lisäksi opiskelija harjaantuu ammatillisen kriittisen reflektion metodin omaksumiseen osana sosiaalialan ammatillisuutta. •Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Siihen hän kirjaa asiakastyöhön ja työryhmän jäsenenä toimimiseen liittyviä kokemuksiaan ja pohdintojaan sekä toiminnastaan saamaansa palautetta. •Opiskelija selvittää työohjauksen toteutumista yksikössään (käytännöt, toteutuksen muodot ja sisältö) ja pohtii oppimispäiväkirjassaan omia työnohjaukseen liittyviä tarpeitaan jakson aikana. Tehtäväänsä opiskelija hyödyntää oppimispäiväkirjaansa ja seuraavia lähteitä: Karvinen-Niinikoski Synnöve, Rantalaiho Ulla-Maija, Salonen Jari. 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita JA Näkki, Pirjo 2014. Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) Sanoista tekoihin - Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    2 op