Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa käyttää suunnitelmallisesti ja dokumentoiden erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja arvoja palvelujen sekä työkäytäntöjen ja -menetelmien kehittämisessä
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalilainsäädäntöä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa viestiä kehittämistoiminnan etenemisestä, tuloksista ja vaikuttavuudesta asiakas- ja kumppanuuslähtöisesti
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan pyrkimys edistää sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamista yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.