KEH02MS21PMK (SOS) Kehittämis- ja innovaatiotoiminta II (2 op)
Toteutuksen tunnus: KEH0202A15S-3054
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
16.08.2021 - 03.12.2021
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Sirpa Ylönen
- Päivi Thitz
- Tiina Häkkinen
- Seija Utriainen
- Tuomo Lyhty
Ryhmät
-
E47sosE47sos
-
E47sosdE47sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tutkimustietoa ja perustella tekemiään valintoja
- osaa luoda uusia innovatiivisia ratkaisuja sekä kehittämään omaa toimintaansa työelämän muutoksessa
- osaa laatia opinnäytetyön suunnitelman
Sisältö
- tutkimustiedon kriittinen arviointi
- työelämän muutoksen arviointi
- opinnäytetyön suunnitelma
- tutkimusmenetelmät
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- osaa soveltaa havainnointia tai haastattelua tai valokuvausta tai videointia osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessia tarkoituksenmukaisella tavalla
- osallistuu Diakin OSKE- tai Yhteisöpajojen kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiin
- laatii opinnäytetyön suunnitelman valmiiksi, esittelee sen ot-seminaarissa, jossa hän saa vertaispalautetta ja ohjaajan palautteen sekä hyväksynnän suunnitelmalleen.
- opponoi toisen opiskelija(pari)n opinnäytetyön suunnitelman suullisesti ja kirjallisesti.
Opintosuorituksen kuvaus
Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.
Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI2 -opintojaksoon; (ii) havainnointi-, haastattelu, valokuvaus ja videointi ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä.
Oppimistehtävässä opiskelija tarkastelee valitsemaansa ilmiötä edellämainituilla menetelmillä. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.Tarkempi tehtävän ohjeistus löytyy sähköisellä oppimisalustalla,
Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin.
Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä.
Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).
Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.
Oppimateriaalit
Aaltola, J. & Valli, R. (2010 tai uudempi). Ikkunoita tutkimusmetodeihin. virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu. (3. uud. ja täyd. p. tai uudempi) Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2008). Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistoon
Mustola, M., Mykkänen, J., Böök, M.L., & Kärjä, A.-V. toim. (2015). Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa. (Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura Julkaisuja Tiede 170). Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa edellä mainittuja menetelmiä esim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa.
Valokuvausta ja videiointia koskevan osuuden voi suorittaa myös esimerkiksi osallistumallla sähköisten palveluiden kehittämiseen (mobiiliapplikaatiot, koodaaminen, jne.). Opiskelija tulee keskustella KEHI2 vastuuopettajan kanssa suoritustavasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.
Esitietovaatimukset
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma sekä KEHI1 -sisällöt.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut edellä kuvattuja menetelmiäammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
täydennettävä - hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5