Tiina Häkkinen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Aaltola, J. & Valli, R. (2010 tai uudempi). Ikkunoita tutkimusmetodeihin. virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu. (3. uud. ja täyd. p. tai uudempi) Jyväskylä: PS-Kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2008). Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus. Saatavuus Diakin kirjastoissa Saatavuus verkkoaineistoon Mustola, M., Mykkänen, J., Böök, M.L., & Kärjä, A.-V. toim. (2015). Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa. (Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura Julkaisuja Tiede 170). Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Saatavuus Diakin kirjastossa
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opiskelija - osaa soveltaa havainnointia tai haastattelua tai valokuvausta tai videointia osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessia tarkoituksenmukaisella tavalla - osallistuu Diakin OSKE- tai Yhteisöpajojen kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiin - laatii opinnäytetyön suunnitelman valmiiksi, esittelee sen ot-seminaarissa, jossa hän saa vertaispalautetta ja ohjaajan palautteen sekä hyväksynnän suunnitelmalleen. - opponoi toisen opiskelija(pari)n opinnäytetyön suunnitelman suullisesti ja kirjallisesti. Opintosuorituksen kuvaus Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta. Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI2 -opintojaksoon; (ii) havainnointi-, haastattelu, valokuvaus ja videointi ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä. Oppimistehtävässä opiskelija tarkastelee valitsemaansa ilmiötä edellämainituilla menetelmillä. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.Tarkempi tehtävän ohjeistus löytyy sähköisellä oppimisalustalla, Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin. Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä. Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat). Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.
täydennettävä - hyväksytty
Suomi
16.08.2021 - 03.12.2021
01.03.2021 - 17.03.2021
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Tiina Häkkinen, Tuomo Lyhty, Päivi Thitz, Seija Utriainen, Sirpa Ylönen
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Pieksämäki
2 op
1 op
0-5
Opiskelija soveltaa edellä mainittuja menetelmiä esim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa. Valokuvausta ja videiointia koskevan osuuden voi suorittaa myös esimerkiksi osallistumallla sähköisten palveluiden kehittämiseen (mobiiliapplikaatiot, koodaaminen, jne.). Opiskelija tulee keskustella KEHI2 vastuuopettajan kanssa suoritustavasta.
Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.