• KEH05PK23HKI Kehittämis- ja innovaatiotoiminta V KEH0505A15S-3007 09.01.2023-26.05.2023  5 op  (A47th) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
    - osaa arvioida hyvinvointi- ja ennakointitietoa terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittämisessä
    - osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeita ennakoiden
    - osaa arvioida vaikuttavuutta
    - osaa raportoida ja julkistaa kehittämistoimintaansa
    - osaa kehittää terveysviestintätaitojaan
    Opintojakson sisältö
    - terveydenhoitajatyön kehittämistehtävä
    - kehittämispainotteinen ja toiminnallinen opinnäytetyö
    - työelämäyhteistyö kehittämisessä
    - terveysviestintä

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Elina Johansson

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Soveltuvin osin: Ahjo Communications 2017: Terveysviestintä ansaitsee ajatusjohtajia https://ahjocomms.fi/wp-content/uploads/2017/03/Terveysviestintä-ansaitsee-ajatusjohtajia.pdf Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) (2016). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2 ). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/tutkehopas Haarala, P 2014. Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Huovinen M & Siekkinen A 2016: Sosiaalisen median käyttö terveyden edistämisessä. Kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyö. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/115818/Huovinen_Miia_Siekkinen_Anu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Järvi U. 2014: Tautinen Media. Kustannus Oy Duodecim. (saatavilla myös e-kirjana) Kymäläinen H-R, Lakkala M, Carver E & Kamppari K. 2016: Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaa –verkoston julkaisu. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160099/Opas_projektity%C3%B6skentelyyn_2016.pdf?sequence=1 Matikainen J. & Huovila J. 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä. Duodecim 133, 1003–1007. http://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo13732 Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S 2017: Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Juvenes Print – Suomen yliopistopaino Oy. Tampere. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus, ohjattu yksilö- tai pienryhmätyöskentely seuraavien tavoitteiden saavuttamiseksi: - Osaa käyttää ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa kehittämistehtävässä - Osaa toimia yhteistyössä työelämän kanssa ja yhdistää teoriatietoa työelämän vaatimuksiin - Osoittaa kekseliäisyyttä ja innovatiivisuutta kehittäessään terveydenhoitajan työtä kehittämistehtävän kautta - Osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämistehtävän, joka on toiminnallinen, työelämälähtöinen ja edistää terveyttä - Osaa laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa kehittämistehtävän suunnitelman mukaisesti - Osaa raportoida kehittämistehtävän kirjoittamalla suurelle yleisölle verkossa julkaistavaksi tarkoitetun blogimuotoisen kirjoituksen, jossa osoittaa ammatillisen terveysviestinnän taitoja ja terveyden edistämisen asiantuntijuutta - Osaa esitellä ja julkistaa kehittämistehtävänsä julkistamistilaisuudessa Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat opintojaksolla työelämälähtöisen, toiminnallisen ja terveyttä edistävän kehittämistehtävän yksin tai pienissä ryhmissä. Kehittämistehtävässä käytetään ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelijat laativat projektisuunnitelman, jonka mukaisesti toteuttavat kehittämistehtävän. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa kehittämistehtävän raportin lyhyehkönä blogimuotoisena kirjoituksena opintojaksolla annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelijat esittelevät ja julkistavat kehittämistehtävät seminaarissa opintojakson päätteeksi. Blogikirjoitukset tarjotaan Diakin oman julkaisukanava Dialogin julkaistavaksi. Julkaisupäätöksen tekee Dialogin toimitus. Opiskelija voi tarjota Dialogissa julkaisemattomia kirjoituksia julkaistavaksi myös muihin kanaviin.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Kehittämistehtävän projektisuunnitelma ja toteutus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5. Blogikirjoitus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.01.2023 - 26.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • A47th
    Paikkoja

    0 - 200

    Vastuuyksikkö

    Terveysalan tutkinnot

    Opettaja(t)

    Elina Johansson, Inga Klen, Jaana Tilli

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK)

    Toimipiste

    Helsinki

    T&K osuus

    5.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Kehittämistehtävä on terveyden edistämiseen tai terveydenhoitajatyöhön liittyvää kehittämistoimintaa sekä näihin liittyyvää asiantuntijaviestintää yleisölle.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus, ohjaus sekä kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi (projektisuunnitelma) 4 op:n eli 108 tunnin työpanos Blogikirjoitus ja siihen liittyvä ohjaus 1 op:n eli 27 tunnin työpanos