Siirry suoraan sisältöön

KIS1PS21TKU Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 1 *** (KIS11 Kehityspsykologia) (1 op)

Toteutuksen tunnus: KIS1101A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 24.09.2021

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opettaja

  • Ulla Niittyinperä

Ryhmät

  • G45vtk
    G45vtk

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
•osaa säädellä ja eritellä tunteitaan viittomien opettajana
•osaa reflektoida toimintaansa viittomien opettajana
•osaa toimia palveluhenkisesti
•osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
•osaa esiintyä ja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
•tietää opettajan identiteetin ja ammatillisen kehityksen vaiheet.
•tuntee opettajan työtä säätelevät eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä viittomien opettajan työhön

Tarkennetut ydinsisällöt

• itsesäätelytaidot ? perheen kohtaaminen

• reflektointi
• asiakaspalvelu ? sanaston kartuttaminen

• moniammatillinen yhteistyö
• opettajan ammatillinen kehitys
• opettajan ammattietiikka

Pedagoginen toteutus
Opintojakso aloitetaan lähiopetuksella. Aluksi esitellään opintojakson tavoitteet, sisällöt ja tehtävät ja arviointi ja orientoidutaan suomalaisen yhteiskunnan perhemalleihin.Kehityspsykologiassa tutustutaan nuoruusiän kehitykseen ja identiteettiin, nuoren perhesuhteisiin ja ikätovereihin sekä hyvinvointiin, mielenterveyteen ja sen ongelmiin. Lisäksi tutustutaan aikuisuuden eri kehityspiirteisiin ja toimintakykyyn. Tarkastelun kohteena ovat myös työ ja hyvä aikuisuus. Oppiminen tapahtuu verkossa, yhteisöllisesti oppitunneilla ja moniammatilisessa verkostossa toimimalla.

Lähiopetuksessa syvennetään käsitystä opettajuudesta ja itsesäätelytaidoista osana ammatillista kasvua.Muodostetaan käsitystä opettajan käyttöteoriasta. Samallatutustutaan opettajan moniammatilliseen työverkostoon ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen opettajan työssä. Viittomien opetuksen hakuprosessi opitaan Kommunikaatio-ohjauksen käytännöt seminaaritallenteeseen tutustumalla oppimistehtävän tukemana.

Verkkoluennollaopitaan huomioimaan erilaisia perheitä ja laajennetaan myös käsityksiä perheen kohtaamisessa huomioitavista asioista. Viittomia käyttävän perheen kokemuksia viittomien käytöstä arjessa kuullaan Kommunikaato-ohjauksen käytännöt suosituksesta sujuvaan menetelmän käyttöön tapahtumassa ja tallenteen avulla. Virtuaaliopetuksessa tutustutaan kommunikaatio-ohjauksen myöntämiseen liittyviin prosesseihin.

Lähiopetuksessa kartutetaan viittomistoa oppimistehtävien avulla.

Oppimistehtävät
Kehityspsykologia ja erilaiset opetusryhmät 1 op

Opiskelijat syventävät tietoaan ihmisen kehityspsykologiasta nuoruuden ja aikuisuuden osalta osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja oppimalla yhteisöllisesti tehden tiedonhankintatehtävän. Kehityspsykologian osuudesta saatua tietoa sovelletaan erilaisten kohderyhmien opettamiseen, jota opiskellaan lehtorijohtoisesti lähiopetuksessa. Tiimitehtävä.


Opettajan eettiset periaatteet sovellettuna viittomien opettajan työssä

Opiskelija tekee itsenäisen, kirjallisen työn, jossa soveltaa opettajan eettisiä periaatteita viittomien opettajan työhön tuoden esille käytännön esimerkkejä. Opittua asiaa tarkastellaan ja yhdistellään käytännön työn ilmiöihin lähiopetuksessa opintojakson lopussa.


Perheenkohtaamisessee

Viittomien opettaja ja perhe – miten kohtaan viittomia tarvitsevan lähipiirin?

Marita Neitolan verkkoluento

Moniammatillinen yhteistyö

Opiskelija osallistuu verkkoluennolle ja raportoi opetuksen hakemisprosessin vaiheet kirjallisesti.

Opiskelija laatii tiedonhankinta- ja pohdintatehtävän perusteella posterin opettajan työhön liittyvistä sidosryhmistä ja niiden merkityksestä opettajan työssä ja pohtii opettajan työn yhteiskunnallista vaikutavuutta. Posterit esitellään lähiopetuksessa.

Viittomiston kartuttaminen 1 op

Oppimistehtävä ja tentti. Viittomiston kartuttamistehtävätehdään itsenäisesti ja ne käsitellään yhdessä tunneilla. Tentti tehdään lähiopetuksessa ja siinä testataan viittomien hallintaa sekä viittomakommunikaation sujuvuutta. Tentin arviointi 1-5.

Oppimateriaalit

Marita Neitola luennot perheen kohtaamisesta
Kommunikaatio-ohjaus seminaaritallenne: Suosittelu,päätös ja palvelun toteuttaminen
Perheen kokemuksia viittomien käytöstä.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat ovat tutustuneet Kielensisäisen tulkkauksen asiakkaat -opintojakson Kehityspsykologiaosuudessa opettamiseen ja opetettaviin kohderyhmiin. Ammattilaisena opiskeluympäristössä opintojaksolla 5. lukukaudella on tutustuttu opettajuuden käsitteeseen. Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen opintojaksolla on opittu suunnittelemaan, toteuttamaan opetusta sekä arvioimaan toimintaa opettajana. Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 1 opintojaksolla kehityspsykologiassa opiskellaan kehitysvaiheetnuoruus ja aikuisuus. Opintojaksolla keskitytään opetettavan perheen kohtaamiseen, kartoitetaan millaisia perheitä on ja perehdytään erilaisiin perhetilanteisiin ja kriisin vaiheisiin. Opintojaksolla syvennetään käsitystä opettajuudesta ja opettajan työtä säätelevistä eettisistä periaatteista sekä kartutetaan viittomistoa.

Perheen kohtaamisessa tarvittavat esiintymis- ja vuorovaikutustaidot syvenevät sekä taidot käyttää ja opettaa viittomakommunikaatiomenetelmää syvenevät Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 2 opintojaksoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

,

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehityspsykologia 1op1-5.
Ammatillinen kehittyminen ja moniammatillinen yhteistyö 2 op hyväksytty/hylätty. Perheen kohtaaminen 2 op 1-5. Viittomien käyttö opetuksessa 1 op 1-5.

Arviointiasteikko

0-5