Siirry suoraan sisältöön

KNA02MS22HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6 op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu
  • Sami Ritokoski

Ryhmät

  • A50sosn
    A50sosn

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Opetusmenetelmät

Hyväksytty opintosuoritus koostuu luentotallenteiden kuuntelemisesta, lähiopetukseen, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyihin osallistumisesta sekä ryhmässä toteutuvien oppimistehtävien (sis. sekä suullisen esityksen että kirjallisen tehtävän) hyväksytystä suorittamisesta. Lähiopetukseen osallistuminen on osa jakson suoritusta ja poissaolot on korvattava.

Oppimateriaalit

Tähän linkki libguidesiin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai yhteistyössä työelämän kanssa, näistä mahdollisista suoritustavoista sovitaan ennen opintojakson alkua opettajan kanssa. Edellytyksenä HAR22-srk-harjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei perustelluista syistä asiasta ole opon kanssa muuta sovittu tälle voi olla esimerkiksi alaan liittyvä aiempi koulutus ja/tai työkokemus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn irti varatessaan työaikaa ryhmässä toteutuviin oppimistehtäviin

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikoulua ja vertaisryhmätoimintaa koskevat ryhmätyöt. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuvat näiden kahden ryhmätehtävän seminaarit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

0-5